Mi a honlap célja?

0

Sokunknak van egy vagy akár több honlapja is. Az új vállalkozásunkhoz vagy hobbinkhoz honlapot készítünk, mert weblapja mindenkinek van. Mert akinek nincs honlapja, az nem is létezik. Mert honlapot csinálni egyszerű. De mi a honlap célja valójában?

Vigyázat, ez a bejegyzés felforgathatja a honlapodról való eddig gondolkodásmódod! Csak saját felelősségre olvass tovább!

Nemrégiben egy új ügyféllel kezdtem el dolgozni. Új honlapot készít a vállalkozásának, és szeretné, ha a honlapon keresztül új megbízásai érkeznének.

Annak rendje s módja szerint nekiálltam a feladatnak, és belevágtunk a megvalósításba.

  • Elkészült a kulcsszó kutatás.
  • Meghatároztuk a főoldali kulcsszavakat.
  • Megkapta a javasolt oldalstruktúrát.
  • Megkapta az első blogbejegyzések témájául szolgáló kulcsszavakat.
  • Elkészültek az első keresőoptimalizált szövegek.

Ilyenkor egy picit mindig megállok, hogy átbeszéljük, erre számított-e az ügyfél, jó-e az irány, amerre haladunk. Mert az eredményes keresőoptimalizálás kettőnkön múlik, ezért ugyanazt kell értsük az alatt, hogy  mi a honlap célja.

A honlap célja az ügyfelem szerint

Legnagyobb meglepetésemre olyan választ kaptam, amire nem számítottam.

Az ügyfelem szerint a honlap egy önkifejezési forma. A honlap célja, hogy elérhetővé tegyen, de ez egyensúlyban legyen azzal, amit magunkról, és a cégünkről mutatni akarunk.

Ezzel még nagy vonalakban egyet is tudok érteni. Megkérdeztem tehát, hogy mit szeretne, mit változtassunk?

Ilyenkor jön az a válasz, ami minden webes szakember rémálma: “Azt nem tudom.”

Jó, akkor kezdjük onnan, hogy mit nem szeretne?

Ezt sokszor könnyebb megválaszolni. Most is sikerült:

  • Ne nézzen ki úgy a honlap, mint ami SEO-ra van optimalizálva.
  • Ne legyen a honlap művi.
  • Ne legyenek keresőoptimalizált szövegek nyelvidegenek.

Mert ezek nem tetszenek a felhasználóknak. És neki, a honlap tulajdonosának sem.

Kinek kell tessen egy honlap?

Gondolkodni kezdtem. Akkor most milyen a jó honlap, kinek kell tessen?

  • A versenytársaknak?
  • A honlap tulajdonosának?
  • A látogatóknak?
  • A Google-nak?

Kezdem azzal, hogy kinek NEM kell tessen.

Teljesen mindegy, hogy a versenytársak mit gondolnak a honlapomról. Úgyis azt fogják gondolni, hogy az övék szebb, és jobb. Esetleg elfogja őket a sárga irigység, és másolni kezdik. Annyi baj legyen, a honlap mögött lévő stratégiát, és üzleti folyamatokat úgysem tudják lemásolni!

Nekem, mint a honlap tulajdonosának, annyira kell tessen, hogy fel tudjam vállalni. Tudjam rá azt mondani, igen, ez az én honlapom! Egy üzleti találkozón, vagy baráti beszélgetés során jó érzéssel tudjak beszélni róla.

  • Az, hogy tetszik-e nekem a design, ami a célcsoportomnak szól, lényegtelen.
  • Az, hogy a cikkekben nem szakszavakat használunk, mert a felhasználók más kifejezésekre keresnek, lényegtelen.
  • Az, hogy szívem szerint kiraknék még ezer egyéb szolgáltatást is, mert azzal mi mind-mind foglalkozunk, lényegtelen.

Egy lényeges szempont van: termel-e bevételt a honlapom? Mert akármilyen randa, akármennyire nyelvidegenül van fogalmazva, ha jól megélek belőle, büszke vagyok a honlapomra.

Na de akkor kinek kell tessen a honlap?

Akinek tetszenie kell, az elsősorban a látogató, aki a honlapomra érkezik. Hiszen a weboldal neki készült, a termékemet ill. szolgáltatásomat neki akarom eladni.

De honnan tudom, hogy mi tetszik a látogatónak? Nem az, amiről azt hiszem, tetszik neki. Nem is az, ami a férjemnek / feleségemnek / anyósomnak / barátomnak / üzletfelemnek / kutyámnak / macskámnak tetszik.

Az, hogy mi tetszik a honlap látogatójának, számszerűen mérhető. Erre szolgál a Google Analytics. Az a tartalom tetszik a látogatónak:

  • ahol sok időt tölt el, azaz magas az átlagos munkamenet hossza és
  • nem pattan le rögtön, azaz alacsony a visszafordulási arány.

És persze kell tessen a honlap a Google-nak, legalább annyira, hogy értelmezni tudja. Enélkül ugyanis nem fog bekerülni a Google indexelésébe, azaz nem fog a honlapunk feljönni a Google keresési találatok között. Ez az on site SEO elemek megfelelő használatával és keresőoptimalizált szövegírással érhető el.

A jó hír az, hogy ami tetszik a felhasználóknak, az tetszeni fog a Google-nak is. A Google egyre inkább azt figyeli ugyanis, hogy hova érkeznek tömegesen látogatók, és hol töltenek el sok időt. Az ilyen honlapokat előre sorolja a keresőben.

A honlap célja szerintem

Egy hobbi oldal esetében, mint az én Bor&Étel blogom, a honlap célja elsősorban önmagam szórakoztatása. Egy ilyen oldal szólhat az önkifejezésről, a gondolataim megosztásáról, mások szórakoztatásáról. Persze örülök, ha sok látogató érkezik rá, mert ettől fontosnak és érdekesnek érzem magam.

A hobbi oldalnak elsősorban nekem kell tetszenie, hiszen az én játékszerem. Ha véletlenül még pénzt is keresek vele, az csak kellemes mellékhatás.

Egy üzleti oldal esetében nem lehet más a honlap célja, mint a bevétel szerzés.

Ennek sokféle módja lehet. Nem biztos, hogy rögtön a honlap ad el, lehet, hogy csak feliratkozókat gyűjtök vele. Lehet, hogy tanítom a látogatókat, hogy később már akarják azt, amit el fogok adni nekik. Lehet, hogy átterelem őket egy másik oldalra, aminek az affiliate partnere vagyok.

De akármerről is nézem, a cél az, hogy a végén az én zsebem legyen vastagabb.

Ha ezt keresőoptimalizálással akarom elérni, akkor az kompromisszumokkal jár. Mert ebben az esetben a felhasználó diktál, mégpedig azzal, hogy milyen kulcsszavakra keres rá. Diktál a Google is, hiszen megmondja, melyek a témámhoz relevánsan kapcsolódó kulcsszavak. Ha ezeket figyelembe veszem, nem a magam szájíze szerint készítem el a honlapom. De hogy a keresőben sikeres lesz, az nagyon valószínű.

Share.

About Author

Online vállalkozóknak segítek folyamatosan új érdeklődőket szállítani a keresőből, hirdetési költségek nélkül. IT tanácsadóként 15 évnyi tapasztalatom van informatikai projektek vezetésében, az ügyfelek és fejlesztők közötti kapcsolatteremtésben. 2006 óta üzemeltetek webáruházakat. Fő szakterületem a webáruház SEO.

Leave A Reply