Leggyakrabban hírportálokon, blogokban, illetve webáruházakban alkalmazunk gyűjtő kulcsszavakat, de minden olyan oldalon van jelentősége, ahol 15-20 tartalmi elemnél több van. Tartalmi elem alatt itt főként szöveges tartalomra gondolok, mint pl. egy blogjegyzés, egy szakértő cikk, de ide érthetjük a termék aloldalakat is.
A webáruház keresőoptimalizálás egyik gyakran elhanyagolt része a gyűjtő kulcsszavak tudatos meghatározása. Tapasztalatom szerint a webáruház tulajdonosok gyakran szokásjog, vagy saját logika szerint rendezik csoportokba a termékeket. Holott a jól meghatározott gyűjtő kulcsszavakkal nagyon sok látogatóhoz juthatunk.
Lássuk, milyen gyűjtő kulcsszó típusok vannak!
Gyűjtő kulcsszó típus: kategória kulcsszó
A kategória kulcsszavak mindig az elsődleges csoportosítás szerinti gyűjtő kulcsszavakat jelentik.
Megtalálásukkor érdemes a JPE módszerhez folyamodni, azaz józan paraszti ésszel végiggondolni, hogy a termékeinket milyen fő csoportokra oszthatjuk. Ne felejtsük azonban az általunk kitalált gyűjtő kulcsszavakat ellenőrizni valamelyik kulcsszó kereső eszközben!
Kategória kulcsszóból több félét is találhatunk egy termékcsoporthoz, amelyek egymás alábontásai lehetnek. Ez adja ki a webáruház gerincét, az un. kategória fát. Érdemes a webáruház menürendszerét e szerint a kategória fa szerint felépíteni.
Ez így túl általános? Nézzünk egy gyakorlati példát!
Vegyünk egy háztartási nagygépekkel foglalkozó webáruházat, ami mindent árul, ami egy háztartásban kellhet. Tűzhelyt, sütőt, hűtőgépet, mosógépet, mosogatógépet és bármit, amit el tudsz képzelni.
Ezzel a felsorolással meg is vannak a fő kategóriánk. Azonban tűzhelyből és sütőből is rengetegféle van, tehát ezeket tovább tudjuk csoportosítani, pl. elektromos tűzhelyre és gáztűzhelyre. Majd ezeket még tovább bonthatjuk gyártók szerint is.
A végén egy ilyen kategória fát kapunk, ahol minden kategória megnevezés egy-egy sokat keresett kulcsszó egyben:
- Tűzhely
- Gáztűzhely
- AEG gáztűzhely
- Whirpool gáztűzhely
- Légkeveréses gáztűzhely
- AEG légkeveréses gáztűzhely
- Whirpool légkeveréses gáztűzhely
- Elektromos tűzhely
- AEG elektromos tűzhely
- Whirpool elektromos tűzhely
- Kombinált tűzhely
- AEG kombinált tűzhely
- Whirpool kombinált tűzhely
- Gáztűzhely
- Sütő
- Gázsütő
- AEG gáztsütő
- Whirpool gázsütő
- Elektromos sütő
- AEG elektromos sütő
- Whirpool elektromos sütő
- Légkeveréses sütő
- AEG légkeveréses sütő
- Whirpool légkeveréses sütő
- Gőzsütő
- AEG gőzsütő
- Whirpool gőzsütő
- Gázsütő
Gyűjtő kulcsszó típus: címke kulcsszó
A címke kulcsszó valamilyen másodlagos tulajdonság szerinti csoportosítást valósít meg. Azaz az eddigi csoportosításba hoz be egy új dimenziót.
A címke kulcsszavak megtalálása már nagyobb fantáziát kíván. Kiindulásként a részletesebb termék tulajdonságok irányába érdemes elindulni, mint például a méret, vagy a szín.
A fenti háztartási nagygépes példát folytatva bemutatok néhány lehetséges címke kulcsszót:
- Mosogatógép
- mosogatógép kicsi
- mini mosogatógép
- 4 terítékes mosogatógép
- 6 terítékes mosogatógép
- 9 terítékes mosogatógép
- 12 terítékes mosogatógép
- Párelszívó
- páraelszívó 35 cm
- páraelszívó 45 cm
- páraelszívó 50 cm
- páraelszívó 60 cm
- páraelszívó 90 cm
- páraelszívó 100 cm
- páraelszívó 120 cm
- Hűtőszekrény
- retro hűtőszekrény
- hűtőszekrény inox
- italadagolós hűtőszekrény
- fekete hűtőszekrény
Gyűjtő kulcsszavak megkülönböztetése: kategória vagy címke kulcsszó?
Mivel mindkét gyűjtő kulcsszó típus egy jellemző szerinti csoportosításra való, néha nehéz megkülönböztetni, hogy kategória vagy címke kulcsszóról van szó.
A SEO szakembert ebben sokszor a rutin, és a megérzés vezeti. De van egy egyszerű ökölszabály, amit érdemes szem előtt tartani. A nagyobb keresésű gyűjtő kulcsszavakból érdemes kategóriákat, míg a kisebb keresésű kulcsszavakból címke kulcsszavakat képezni.
Fontos azonban, hogy egy adott logika mentén haladjunk, és ne keverjük össze a kétféle gyűjtő kulcsszót.
A kategória fát mindenképpen érdemes már a webáruház tervezésénél felállítani, és a menürendszert ez alapján kialakítani, majd a termék feltöltésnél megfelelően használni.
A tudatos tervezés itt elengedhetetlen! Egy több ezer, vagy több tízezer terméket tartalmazó webáruház kategória fáját utólag megváltoztatni rendkívül nagy feladat. Megoldható, de vagy iszonyatos mennyiségű manuális munkával jár, vagy profi fejlesztő kell az adatmigráció elvégzéséhez. Plusz le kell kezelni a módosítások SEO vonzatait is.
A címkézés egy könnyebb feladat, abból a szempontból, hogy a már feltöltött, és kategóriába rendezett termékeket szinte bármeddig lehet újabb és újabb szempontok szerint csoportosítani, azaz címkézni. Egy ökölszabály itt is van: sose rendeljünk hozzá minden terméket minden címkéhez!