- Az első oldalon van a honlapom?
- Megelőzőm a fő konkurensemet?
- Mikor kerülök az első helyre?
Ezek a kérdések mindannyiunkat izgatnak.
Nézzük meg, hogyan vizsgálhatjuk az oldalunk Google helyezését!
Google helyezés vizsgálata – a rossz módszer
Egy új honlap indítása után izgatottan írjuk be a Google keresőbe a honlap témáját.
Vajon megtalálja-e egyáltalán a Google? Hányadik helyen hozza fel?
Nagy az öröm, ha megtaláljuk valahol a sokadik találati oldalon.
Ha már működik a honlapunk egy ideje, egyre inkább azt várjuk, hogy az első oldalon találkozzunk vele.
Gyakran előfordul, hogy ha beírjuk a honlap témáját a keresőbe, akkor mi az első oldalon látjuk.
Eldicsekszünk a barátunknak – képzeld, alig egy hónap alatt már az első helyen vagyok! Aztán jön a döbbenet, hogy ő bizony nem így látja.
Mi ennek az oka?
A Google minden egyes ember számára a neki releváns találatokat mutatja meg.
Amikor új honlapot építesz, sokszor keresel rá a témára. Megnézed a konkurenseket, információt gyűjtesz, anyagot keresel a tartalom építéshez.
Ezt a Google megjegyzi. Elraktározza, hogy Te valamiért nagyon érdeklődsz a téma iránt.
Ezek után olyan találatokat mutat Neked, amik ehhez a témához kapcsolódnak.
Elkezded összerakni a honlapod, vagy teszteled, amit a fejlesztőd készített. Végigjárod a menürendszert, kattintgatsz az aloldalak között.
Hoppá, ezt az oldalt gyakran nézegeti! – jegyzi meg ekkor a Google.
Így ha legközelebb a témádra keresel, a saját oldaladat előre sorolja a találati listában.
Ezzel szemben a barátodat egyáltalán nem érdekli ez a téma. Ő egészen más dolgok után keresgél, más honlapokat olvas. Talán először keres rá a Te témádra, amikor megkéred erre.
A Google szemében a barátodat nem érdekli a Te témád, ezért nem is hozza fel neki első oldalon a honlapod. Számára ez nem releváns tartalom.
Ebből a példából már Te is látod, hogy a Google helyezés vizsgálatára nem jó megoldás az, hogy egyszerűen csak beírod a kulcsszavad a keresőbe.
Google helyezés vizsgálata – a jó módszer
Eggyel jobb módszer, ha un. inkognitó ablakot használsz. Azaz nyitsz egy új böngésző ablakot inkognitó módban.
Ilyenkor a Google nem azonosít Téged, mint felhasználót. Nem látja a keresési előzményeidet sem.
Ezért nem tudja eldönteni, mik a releváns találatok a számodra.
Így az inkognitó ablakban lévő találati lista már jobban mutatja a honlapod Google helyezését.
De még mindig nem ez a legjobb megoldás!
A Google helyezés vizsgálatára a jó módszer a Search Console – régi nevén webmestereszközök – használata.
A Search Console megmutatja az igazságot.
A Search Console-ban megjelenő Google helyezéseket nem torzítják ugyanis az adott felhasználó keresési szokásai. Itt a Google a saját algoritmusa szerint számított rangsort veszi figyelembe.
Google helyezés jelentősége
A Google helyezés elsőre nagyon fontosnak tűnik.
De melyik számot is nézzük?
A Search Console megmutatja az oldal átlagos pozícióját, és megmutatja az egyes kulcsszavak elhelyezkedését is.
Az átlagos pozíció egy statisztikai adat. A honlapod valószínűleg nem 1, nem 10, és jó esetben nem is 100, hanem több száz, vagy több ezer kulcsszóra jelenik meg a keresőben.
A Google minden egyes kulcsszó esetében megjegyzi, hányadik helyen jelenítette meg az oldalad, majd ezeket átlagolja.
A fenti példa alapján a DualSimSmartphones.hu oldal átlagos pozíciója 7,4. Azaz általában a 7. vagy 8. helyen jelenik meg a Google-ben. Ha csak ezt a számot nézném, csalódott lennék.
Ezzel szemben a táblázatban az látszik, hogy a dual sim telefonok kulcsszóra az oldal elhelyezkedése 2,6.
Azaz a honlap a főoldali kulcsszóra a 2. vagy 3. helyen jelenik meg. Ez már nem rossz teljesítmény!
Ha inkognitó módban rákeresünk a dual sim telefonok kulcsszóra, meglátjuk, mit jelent ez a valóságban.
A fő kulcsszóra ezt a honlap csak ez eMag előzi meg, amiről tudni lehet, hogy egy gigantikus marketing büdzsével rendelkező, több tízezer terméket forgalmazó webáruház.
Utána a 2. és a 3. helyen is a DualSimSmartphones.hu jelenik meg.
Erre már büszke lehetek!
De valójában mennyit számít ez?
Pontosan annyit, amennyit ebből a 2. és 3. helyezésből pénzre tudok váltani.
Azaz lehet a honlapod Google helyezése az első a fő kulcsszavadra, nem sokra mész vele, ha nem keresel vele egy fillért sem.
És lehet, hogy több olyan kulcsszavad is van, amivel csak a találati lista első oldalának közepén jelensz meg, mégis tele a kassza.
A Google helyezés fontos. Ami még fontosabb, az a jó Google helyezéssel elérhető bevétel.