A Google Page Rank befagyasztása óta egy domain erősségét valamilyen külső szoftver saját mérőszáma alapján határozzuk meg. Az egyik legnépszerűbb és talán legszélesebb körben használt mutatószám a MOZ által létrehozott Domain Authority (DA). Azt mindenki tudja, hogy minél nagyobb a DA, annál jobb. De valójában mit is jelent a Domain Authority érték, és hogyan növelhető?
Domain Authority (DA) jelentése
A Domain Authority vagy röviden DA érték azt a potenciált mutatja meg, hogy egy adott domain várhatóan mennyire fog jó helyen megjelenni a kereső találati listájában.
Olvasd el újra az előző mondatot, mert fontos!
Sokan félreértelmezik a DA jelentését, mivel egy abszolút mérőszámot látnak benne. Minél nagyobb egy domain DA értéke, annál jobb. A Domain Authority-t egytől százig tartó skálán mérik, tehát akkor a cél a 100 DA?
Akkor most elárulom, hogy nem létezik DA 100 értékű oldal. Ennek a cikknek az írásakor maga a Google.com is “csak” 99-es DA értéket tudhat a magáénak. A 100-as érték egy elméleti maximum, amely a világ valaha volt legerősebb domain-ját jelenti.
A Domain Authority-t ráadásul logaritmikus skálán mérik, azaz minél magasabb értéken áll egy oldal, annál nehezebb onnan felkerülnie. Egy induló honlap DA értéke 1-es. Ennek a honlapnak egyről a kettőre, vagy akár tízre vagy húszra sokkal könnyebb felkerülni, mint egy viszonylag magas, például DA50-es oldalnak DA60-ra.
Azaz a magas Domain Authority érték elérése sosem lehet a keresőoptimalizálás célja. A DA aktuális értéke megmutatja, hogy az adott pillanatban a domain mennyire erős.
Mivel a DA értéket gépi tanulási módszerrel állapítják meg, több mint 40 számítási faktor egyidejű figyelembe vételével, ezért egy-egy honlap DA értéke gyakran változhat.
Befolyással van rá gyakorlatilag minden, ami az Interneten történik:
- új weboldalak létrehozása,
- régebbi weboldalak megszűnése,
- a honlapra mutató új linkek létrejötte,
- korábbi linkek megszűnése,
- a honlapok tartalmának változása,
- a versenytársak SEO tevékenysége.
Egyszóval a Domain Authority egy tájékoztató érték, amely önmagában nem jelent sem jót, sem rosszat egy adott domainről ill. honlapról.
Domain Authority helyes használata
Ahogy Chiaryn, a MOZ egyik mérnöke magyarázza, a Domain Authority-t összehasonlító mérőszámként érdemes használni. Magyarul arra tudod felhasználni, hogy megnézd, egyik honlap a másikhoz képest mennyire erős.
De van-e értelme almát a körtével összehasonlítani? Azaz érdemes-e a saját honlapod a DA99-es értékű Google.com-hoz, vagy akár az egyik legmagasabb értékű magyar oldalhoz, az index.hu-hoz (DA80) hasonlítani?
Ha így kérdezem, akkor a válasz nyilván a NEM. Az összehasonlítást mindig a saját pályánkon érdemes végezni. Azaz elsősorban a hasonló témájú és méretű honlapok összehasonlítására.
A DA értéknek elsősorban a konkurencia elemzés és a linképítés során van gyakorlati haszna.
Domain Authority ellenőrzése
Azt, hogy az oldalad – vagy a versenytárs honlapja – milyen DA értékkel rendelkezik, többféleképpen is ellenőrizheted.
Értelemszerűen a legjobb a MOZ saját eszközét, a Link Explorer-t használni hozzá. Regisztráció után, havi 10 domain DA értékét kérheted le ingyen.
Egy rendkívül egyszerű módja a Domain Authority lekérdezésének a MozBar használata. Egy egy ingyenes, Chrome böngészőbe beépülő bővítmény, amely a DA értéken túl még számos más hasznos infót is megmutat a honlapokról.
Számos más Domain Authority checker is található a neten. Az én személyes kedvencem a SEO Review Tools eszköze, mivel ezzel korlátlan mennyiségű ellenőrzést lehet végrehajtani, ráadásul ingyen.
5 tipp a Domain Authority növelésére
Bár azt az elején tisztáztuk, hogy egy honlap magas DA értéke önmagában nem sokat jelent, mégis lehet olyan eset, amikor szeretnénk azt növelni. Például amikor a versenytársunk elé szeretnék kerülni a kereső találati listájában.
Mutatok egy öt lépésből álló gyakorlati módszert, amivel ezt megteheted.
- Mérd fel, milyen versenyben vagy! Almát körtével összehasonlítani nincs értelme. Ezért először is azonosítsd, hogy kik a versenytársaid, és melyikkel érdemes magad összemérni!A legkönnyebb helyzetben akkor vagy, ha pontosan ismered a versenytársaidat.Egy új piacon, vagy kevésbé kézzelfogható üzletben (pl. hirdetési bevételekre optimalizált weboldalak esetén) érdemes a versenytársad méretét és a honlapján található tartalom minőségét elemezve meghatározni a versenytársad.
- Elemezd a link profilokat! Amint kiválasztottad A Versenytársad, elemezd a saját honlapod és a versenytársad link profilját! Azaz nézd meg, hány és milyen honlapra mutató linkkel rendelkeztek. Ezt a saját honlapodnál értelemszerűen a Google Search Console-lal érdemes ellenőrizni, de a versenytárs esetében szükséged lesz egy külső link elemzőre. A már említett SEO Review Tools-nak van ingyenes Backlink Checker szolgáltatása is. A lényeg, hogy az oldaladra mutató linkek többsége un. dofollow link legyen, ugyanis ezek azok a linkek, amik képesek a linkerőt átadni a honlapodnak.
- Gyárts minőségi tartalmat! A minőségi tartalom a kulcsa a természetes linképítésnek: minél hasznosabb, érdekesebb a honlapodon lévő cikk, annál nagyobb az esélye, hogy mások is hivatkozzanak rá, azaz linkeljék vagy megosszák. Nézd meg, melyek aloldaladra mutat a legtöbb külső link! Ellenőrizd ezt a versenytársadnál is (a Moz Link Explorer Pages menüjében tudod megtenni)! Hasonlítsd össze ezeket az oldalakat tartalmilag is, és ha úgy látod, a sajátod gyengébb, javíts rajta!
- Ellenőrizd a legerősebb oldalaidat! Győződj meg róla, hogy a legtöbb rámutató linkkel rendelkező oldalaid valóban működnek-e, azaz aktívak és elérhetőek-e. Nagyon nagy baj, ha egy erős linkekkel rendelkező aloldalad nem található, és 404-es válaszkódot ad. Ez azonnali visszafordulásra készteti a látogatót, ami rontja a teljes domained értéket a Google szemében.
- Népszerűsítsd a tartalmad! Bár a jó tartalom eladja magát, arról azért gondoskodnod kell, hogy minél több ember tudjon róla, hogy létezik. Oszd meg a közösségi médiában, hírmegosztó oldalakon, küldd ki hírlevélben!Tégy meg mindent azért, hogy természetes módon szerezz közösségi média jeleket és linkeket a tartalmaidra.Próbálj meg releváns, azaz a témához kapcsolódó, a saját oldaladnál magasabb DA értékű honlapokról linkeket szerezni. Ha gyorsan szeretnél eredményt elérni, a természetes linképítésen vegyél igénybe a minőségi linképítés szolgáltatást!