Az egyik leggyakoribb kérdés, amivel SEO szakemberként hozzám fordulnak az, hogy milyen domain nevet válasszanak egy új honlapnak? SEO szempontból nézve tulajdonképpen mindegy, milyen domaint választasz. Maga a név teljesen mindegy, de van néhány fontos szabály, amiket érdemes betartani.
#1. szabály: Legyen rövid!
A domain név legyen rövid, könnyen megjegyezhető! Lehetőség szerint ne tartalmazzon kötőjelet és ékezetes karaktert. Igen, 2004 óta a .hu felső szintű domain alá van lehetőség ékezetes domain név bejegyzésére is, de ennek vajmi kevés értelme van – nem is terjedt el igazán.
Manapság a legjobb, kiemelt jelentőségű kulcsszóval megegyező domain nevek foglaltak. Gyakori, hogy ezeken nincs is valódi tartalom, csupán a kezdet kezdetén maguk a domain regisztrátorok, vagy más élelmes emberek lefoglalták őket, és most csillagászati összegekért próbálják eladni.
Hatékony keresőoptimalizálással tetszőleges domain név felhozható tetszőleges kulcsszóra, így nem éri meg ezekért a domain nevekért sokat fizetni.
#2. szabály: Fontos a lokáció!
Földrajzi területnek megfelelő domaint válassz! Mindenkinek a saját nemzeti domainje jut eszébe legelőször. Mi magyarok legelőször .hu kiterjesztésben gondolkodunk, és ez így van jól.
Ha Magyarországon végzed a tevékenységed, mindenképpen .hu domaint válassz! Kerüld a .eu vagy .net nemzetközi fődomainek használatát. Csökkentik a felhasználói bizalmat.
Az információtechnológia korában már kevésbé kötnek minket a határok. Nyugodtan végezhetünk online üzleti tevékenységet más országokban is. Ha külföldre értékesítesz, vagy külföldi felhasználók a célcsoportod, akkor mindenképpen az ő országuk nemzeti domainjét használd!
Tehát ha Ausztriába értékesítés, akkor .at végződésű domaint használj. Ha Németországból szeretnél pl. fogorvosi ellátást igénybe vevő pácienseket hozni Magyarországra, akkor egy .de domain a jó választás. Igen, ahány ország a célcsoportod, annyi külön domaint jegyezz be!
Ha a honlap témája, tartalma földrajzi terület nélkül bárkit érdekelhet, használd a .com nemzetközi fődomaint (TLD)! Ebben az esetben a honlap nyelve csak angol lehet!
#3. szabály: Passzoljon a témához!
A honlap témájához illő domain végződést válassz! Mivel a legjobb domainek már foglaltak, valószínűleg nem tudod a kutyakoromreszelo.hu domaint befoglalni. Ez esetben nyugodtan válogass az un. második szintű közdomainek közül.
- Ha például kutyáknak készült körömreszelőket árulsz, jegyezd be a kutyakoromreszelo.bolt.hu domain nevet.
- Ha a kutyaköröm reszelésről, mint tevékenységről szeretnél minél több információt megosztani az emberekkel, válaszd a kutyakoromreszelo.info.hu domaint.
- Ha a kutyaköröm reszelők Magyarországi szervezetének a hivatalos oldalát készülsz elindítani, válaszd a kutyakoromreszelo.org.hu-t.
#4. szabály: Figyelj a márkanévre!
Csak saját márkanevet használj! Ha a domain nem lehet egy konkrét kulcsszó, érdemes márkanevet használni. Vigyázat, csak olyan márkanevet használj, ami a sajátod, vagy rendelkezel a márkatulajdonos hozzájárulásával!
Gyakori, hogy egy nagyobb márka ismertségét kihasználva, a márkanevet tartalmazó domaint jegyeznek be. Ez a domain regisztrátorok ellenőrzésén még könnyedén átmegy, főleg egy Magyarországon kevésbé ismert márka esetében.
Így akár évekig is használhatod, mikor egyszer csak a márka európai vagy nemzetközi terjeszkedésbe kezd, és elkezdi felderíteni a védjegy bitorlókat. Egy ügyvédi felszólítással máris töröltetheti a márkanevet tartalmazó Facebook oldalt és YouTube csatornát – mint ahogyan az anno a XIAOMI esetében történt – és a domaint is elveheti. Így a hosszú évek munkájával épített üzleted egy pillanat alatt semmivé válhat.