Az esetek túlnyomó többségében akkor keresnek meg minket a vállalkozók, amikor már készen van a honlapjuk. Lássuk, milyen esetek fordulnak elő a leggyakrabban.
- Fél éve készen van az új weboldalunk, de a kutya se látta. Pedig a designer olyan szépet alkotott!
- Éppen elkészült az új honlap, be kéne seozni.
- Pár éve működünk már, elég jó forgalmunk van a hirdetésekből, de kicsit sokallom amit erre költünk.
Bevallom, a harmadik fajta megkeresésnek szoktam a legjobban örülni. Mivel itt már van eladható termék, működő értékesítés, és ami a legfontosabb, stabil bevétel, amiből finanszírozni lehet a növekedést. Itt „már csak” fel kell skálázni a bizniszt, ha kétszer annyi látogató jön az oldalra, jó eséllyel kétszer annyi vásárlás is lesz. De sajnos, ebből azért nincsen túl sok.
A legkellemetlenebb azonban az, amikor az első két pontban említett esetben azt kell mondjam: tudunk segíteni, de ez azzal jár, hogy szinte újra kell kezdeni a honlap készítést. Tudom, és át is érzem, hogy egy éppen a vége felé járó, vagy már lezárt honlap készítési projekt után mekkora erőfeszítés újra nekikezdeni. Nem beszélve a költségvonzatáról: a fejlesztő ugyanúgy el fogja kérni a munkája árát, sőt, vannak olyan kollégák – tisztelet a kivételnek – akik személyes sértésnek veszik a módosítási javaslatainkat.
De miért is kell újra kezdeni a honlap tervezését?
A legtöbb esetben a honlapok szakmai logikai alapján épülnek fel. Ez így is van rendjén, hiszen a cégtulajdonos a saját szakmájához ért a legjobban. A saját eszközkészletéből dolgozik, olyan szakkifejezéseket használ, amiket jellemzően azok ismernek, akik ugyanúgy benne vannak a szakma sűrűjében, mint ő maga. A rossz hír az, hogy ezek az emberek jellemzően a konkurensek, nem a vevők. Márpedig egy cég sosem a konkurenseiből fog megélni.
A vevők vagy érdeklődök – hívjuk most őket egyszerűen látogatóknak – általában kevésbé mély, és kevésbé szakmai ismeretekkel rendelkeznek, mint a honlap tulajdonosa. A köznyelvben elterjedt kifejezések az esetek többségében nem egyeznek meg a szakkifejezésekkel. Sokszor nem is feltétlenül tudják, hogyan hívják azt a terméket vagy szolgáltatást, ami megoldást ad a problémájukra, ők csak magát a problémát ismerik. Ezért jó eséllyel nem ugyanazon a logika mentén gondolkodnak, és nem is úgy keresnek, ahogy a szakmabeliek.
A Google kereső a látogatók igényeit szolgálja ki. Tehát ha te sok látogatót szeretnél a keresőből, az ő kérdéseikre kell választ adnod, azon a nyelven, amit ők is értenek. A SEO szakmában ezt hívjuk „search intent„-nek, magyar keresési szándéknak. A honlapod megtervezésekor az a cél kell a szemed előtt lebegjen, hogy az minden keresési szándékra megfelelő választ tudjon adni.
Ezért kell kiindulnunk minden esetben abból, hogy a témádon belül mire és hogyan keresnek az emberek. Ezt egy alapos kulcsszó kutatással tudjuk feltérképezni. Ezek a kulcsszavak lesznek azok a lego kockák, amiből a honlap tartalmát felépítjük.
Persze nem minden kockát fogunk felhasználni, csak azokat, amik a céljainknak megfelelnek. Ezért kell a SEO szakemberek által összegyűjtött kulcsszavakat üzletileg is felülvizsgálni. A maradékból fogjuk az oldal tartalmi struktúráját kidolgozni, és ez fogja meghatározni az egyes aloldal típusokat, sőt, magát a menürendszert is. Ami a tapasztalatunk szerint szinte soha nem egyezik meg azzal, amit szakmai szempontok alapján már összeraktatok.
Ez az oka annak, hogy a „beseozzuk az oldalad” szinte mindig azzal jár, hogy át is alakítjuk azt. Új menü struktúrát készítünk, új aloldalakat hozunk létre, másképpen csoportosítjuk a már fent lévő tartalmakat, sőt, új tartalmakat készítünk.
Ezt a munkát sokkal egyszerűbb, gyorsabb és költséghatékonyabb a honlap tervezés lépései között megcsinálni. A tapasztalatunk szerint az eredmények is ott a leggyorsabbak és a legszebbek, ahol keresőoptimalizálóként már a tervezési fázisba be tudunk csatlakozni.