fbpx

Https átállás és hatása a helyezésekre

Írta: Csernai Kata

   |   

Frissítve: 2023. 07. 16

   |   

Olvasási idő:

A Google hosszú ideje szorgalmazza a https átállást. Ezzel is biztonságosabbá akarja tenni az internetet a felhasználók számára. A https átállás SEO szempontból komoly fordulópont egy oldal életében. Elvileg egy egyszerű szerver beállítás, gyakorlatilag viszont komoly hatással lehet az oldal keresőben való helyezésére.

Miért teszi biztonságosabbá a weboldalt a https átállás?

https előtag tulajdonképpen arra utal, hogy a böngészőben futó weboldal, és a weboldalt futtató szerver között egy titkosított csatornán folyik az adatkommunikáció.

A https protokoll az SSL titkosításra utal, amely három különböző védelmi szintet jelent:

  1. Titkosítás: a kettős kulccsal titkosított adatokat nem tudják “lehallgatni” a böngésző-szerver közötti kommunikációs csatornába belépve.
  2. Adatintegritás: nem lehet a böngésző által átküldött adatokat módosítani, vagy elrontani anélkül, hogy ez észrevehető lenne.
  3. Azonosítás: a felhasználó biztos lehet benne, hogy melyik weboldalt használja, ezzel kiszűrhető pl. az adathalászat.

Elvileg ennek a titkosításnak a weboldan azon részein kellene csak működnie, ahol felhasználói adatokat adnak meg, mint pl. a regisztrációs űrlap, vagy regisztráció nélküli megrendelés. A Google Chrome 2017 januárjától nem biztonságosnak jelöli azokat az oldalakat, ahol ez nem így van. A Google bejelentése alapján 2018 júliusától minden honlapot nem biztonságosnak fog jelölni a Chrome 68, ami nem https protokoll alatt fut.

Kinek a feladata a https átállás végrehajtása?

A https átállás végrehajtása minden esetben a tárhelyszolgáltató feladata. Vannak olyan tárhely szolgáltatók, akik ingyenes https tanúsítványt használnak.  Ebben az esetben az oldal regisztrációját is ők oldják meg.

A Google azt javasolja, hogy erős, 2048 bit-es titkosítást használjuk, és a tanúsítványt megbízható, felhasználói támogatást is nyújtó szolgáltatónál vásároljuk. Magyarul használjuk fizetős SSL kulcsot, amit Magyarországon pl. a Netlocktól vásárolhatunk meg. Ha ilyen tanúsítványt szeretnénk, ennek megvásárlását saját magunknak kell intézni.

Mennyibe kerül a https átállás?

Ha korrekt tárhely szolgáltatónál van a weboldalunk, akkor az nem kér pénzt a https átállás végrehajtásáért. Ha még ingyenes SSL tanúsítványt is használunk, akkor az átállás tulajdonképpen semmibe sem kerül.

A fizetős SSL kulcs megszerzése viszont lehet komoly tétel, attól függően, hogy milyen típusú tanúsítványt vásárlunk. Anélkül, hogy nagyon belemennék a különböző SSL tanúsítványok részleteibe, elég annyit tudni, hogy egyetlen normál domainre már 3-4 ezer fointért megvásárolható.

Webáruház esetében érdemesbb egy magasabb szintű tanúsítványt venni, ennek ára 20.000 Ft körül kezdődik. A határ pedig a csillagos ég, a Symantec legtutibb tanúsítványa akár egymilllió forint is lehet. Az árak, csak hogy még izgalmasabb legyen, évente fizetendők.

Mire kell figyelni a https átállás során SEO szempontból?

A megbízható tanúsító szervezeten túl a Google ajánlása még két fontos dologra hívja fel a figyelmet.

  1. Szerver szinten állítsuk be a 301-es átirányítást a http-ről a https-re.Szinte nincs olyan weboldal, amire ne hivatkoznának linkek valamely más weboldalakról. Nyilvánvalóan ezeket a linkeket senki nem fogja lecserélni, ezért gondoskodni kell arról, hogy a régi linkekről is elérhető legyen a https oldal. Ha ezt URL-ről URL-re akarjuk beállítani, könnyen hibázhatunk. Ezért érdemes inkább a szerver oldali átirányítást választani, ami egyetlen webserver konfigurációs parancs, vagy egy sor a htacces fájlban.
  2. Gondoskodjunk róla, hogy a Google robotjai be tudják járni a https oldalt.Ellenőrizzük, hogy a robots.txt fájlban nincsen letiltva a https oldalak bejárhatósága. Győződjünk meg róla, hogy egyetlen https aloldal kódjában sincs noindex beállítva. A helyes beállításokról úgy a legegyszerűbb meggyőződni, hogy a Google Search Console-ban a Feltérképezés / Megtekintés Google-ként funkciót használjuk.

Plusz még egy nagyon fontos dolog: a Search Console-ban új tulajdonként regisztrálni kell az oldal https verzióját!

A https átállás hatása az oldal helyezésére

A Google saját állítása szerint azzal is ösztönözni akarja honlap tulajdonosokat a váltásra, hogy előrébb sorolja a https oldalakat a találati listában. De ne vonjuk le ebből hibás következtetést!

Mihez képest sorolja előrébb a https oldalakat? Minden olyan oldallal szemben, amelyik egyéb paramétereiben azonos a mi oldalunkkal, csak éppen még http protokollon fut. Ugye, így már nem is olyan erős ez a kijelentés?

Ne feledjük, hogy a Google több száz paramétert figyel az oldalak rangsorolásánál, és ez csak az egyik belőle.

A gyakorlati tapasztalat az, hogy a https átállás után – mint minden, az oldalon végrehajtott nagyobb változtatás után –  az oldal helyezései átmenetileg romlanak. Ettől nem kell nagyon megijedni, néhány hét vagy 1-2 hónap után visszaáll az eredeti állapot, esetleg enyhe javulás is megfigyelhető. Ha nem így történik, ugorjunk vissza az előző fejezetre, és ellenőrizzük, hogy miden beállítás megfelelő-e!

A https átállással egy időben sose végezzünk más módosításokat a honlapon! Várjuk meg, amíg stabilizálódik a helyzet, és csak akkor kezdjünk új dolgokba. Különösen nagy hiba, ha a https átállással együtt az oldal felépítését, struktúráját is megváltoztatjuk. Ember legyen a talpán, aki ilyenkor a megszűnő URL-ek átirányítását tökéletesen lekezeli. Ne csinálj magadnak plusz munkát!

Search Console https átállás

Search Console https átállás

Így néz ki a https átállás a Search Console-ban

Az átállásnak van egy nagyon kellemetlen mellékhatása. Mint azt már említettem, a Search Console az oldal https verzióját külön tulajdonként kezeli. A gyakorlatban ez azt jelenti, a Search Console által mért adatok folytonosága megszakad. Az átállás után a http verzió alatt egyre fogynak a megjelenítési és átattintási számok, míg a https alatt elkezdenek nőni.

Ez különösen fájó most, amikor a Search Console BÉTA végre 16 hónapra visszamenőleg megmutatja az adatokat, és azokat össze is tudja hasonlítani. Érdekes, hogy az Analytics vígan mér tovább, ott folytonosak marad az adatsor.

Mi történik akkor, ha nem térek át https-re?

2018 júliusától minden olyan felhasználó, aki a Chrome 68 böngészőt használja, egy Nem biztonságos feliratot fog látni a böngésző tetején, a címsor elején.

Chrome68: not secure

Chrome68: not secure

Kép forrása: https://blog.chromium.org/2018/02/a-secure-web-is-here-to-stay.html

 

 

 

 

 

Azt nem tudhatjuk, hogy erre hogyan fognak reagálni a felhasználók. Ha emiatt tömegesen döntenek úgy, hogy nem kattintanak át az oldalunkra, akkor az befolyásolhatja negatív módon az oldal helyezését. Ebben az esetben ugyanis romlani fog az átkattintási arány, ami egy fontos jelzőszám a Google szemében arra vonatkozóan, hogy megfelelő találatot adott-e a felhasználó keresésére.

Most akkor áttérjek https-re vagy ne?

Ha most tőlem várod a választ arra, hogy érdemes-e az áttérést meglépni, ki kell ábrándítsalak. Ezt a döntést nem fogom meghozni helyetted. Ebben a cikkben összegyűjtöttem minden olyan információt, ami segíthet Neked a döntés meghozatalában.

Gary Illyes

Gary Illyes

Viszont ahogy Gary Illes, a Goggle szóvivője fogalmazott még 2015-ben egy twitter bejegyzésében: “Ha SEO-sként az ügyfeleidnek a https ellen érvelsz, rossz úton jársz, és szégyeld el magad.”

Csernai Kata
Csernai Kata SEO szakember vagyok. Online vállalkozóknak segítek folyamatosan új érdeklődőket szállítani a keresőből, hirdetési költségek nélkül. Főként tartalmai SEO-val és a komplex projektek stratégiájának meghatározásával foglalkozom. Nem egy webes rendszerben hiszek, hanem abban, hogy szakértelemmel és kellő alapossággal minden rendszerben meg lehet találni a kihagyott lehetőségeket.

Keresés SEO tippek között

Kapcsolódjunk

INGYENES SEO TIPPEK

Nem küldünk kéretlen levélszemetet.
A legjobb SEO tippekért iratkozz fel a hírlevelünkre!

 

 

Ezek is érdekelhetnek

WEBSHOP SEO HÍRLEVÉL

 

Érthető és könnyen kivitelezhető SEO tippek látogatószám növeléshez

 

Trükkök, gyakorlati példák és valós ügyfélsztorik egyetlen cél érdekében, az organikus forgalomnövelésért. Mert az organikus látogató a jó legjobb látogató.