fbpx

Linképítés 2025-ben, ami tényleg működik

Írta: Csernai Kata

   |   

Frissítve: 2024. 12. 09

   |   

Olvasási idő:

A linképítés 2023-ban sem egyszerűbb, mint eddig. Míg évekkel ezelőtt a link katalógusok mértéktelen használata volt a divat, ma már sokkal jobban meg kell küzdeni az értékes linkek megszerzéséért. A rossz linkekkel még ártani is tudunk az oldalunk helyezésének, úgyhogy érdemes odafigyelni, hogyan építünk linket 2020-ban is.

A linképítés tiltott dolog

Öntsünk tiszta vizet a pohárba: a Google keresőoptimalizálási irányelvei szerint bármiféle szándékos linképítés kerülendő. Minden olyan linképítést, ami az oldal keresőben való erősítését szolgálja, a Google “linkekkel elkövetett csalásnak” nevez. A linkekkel elkövetett csalás esete forog fenn ezekben az esetekben:

  • PageRank-mutatót befolyásoló linkek vásárlása vagy eladása. Ide tartozik pénz fizetése linkekért vagy linkeket tartalmazó bejegyzésekért cserébe, javak vagy szolgáltatások biztosítása linkekért cserébe és „ingyenes” termék küldése valaki számára azért cserébe, hogy írjon róla, és mellékeljen egy linket;
  • túl sok linkcsere („Hivatkozz rám, és én is hivatkozom rád!”), vagy olyan partneroldalak létrehozása, melyeknek kizárólagos célja a kereszthivatkozás;
  • nagy volumenű marketing- és vendégkampány, amely kulcsszavakban gazdag szöveges linkeket tartalmaz;
  • automatizált programok vagy szolgáltatások használata a webhelyére mutató linkek létrehozásához.

Egy fokkal enyhébb kategória a Google irányelveit sértő linképítés:

  • PageRank-mutatót befolyásoló szöveges hirdetések
  • Olyan, cikkeknek tűnő hirdetések vagy tényleges reklámok, amelyek fizetést nyújtanak a PageRank-et továbbító linkeket tartalmazó cikkekért
  • Optimalizált szövegű linkek cikkekben vagy sajtóanyagokban, melyeket más webhelyeken terjesztenek.
  • Rossz minőségű linkek mappás vagy könyvjelzős webhelyekhez
  • Több webhelyen terjesztett, modulokba ágyazott linkek
  • Széles körben terjesztett linkek különböző webhelyek láblécében
  • Fórumhozzászólások optimalizált linkekkel a bejegyzésben vagy az aláírásban

A Google javaslata szerint ilyen esetekben a un. nofollow linket kell létrehozni. A link html kódjában elhelyezett rel=”nofollow” attribútum azt mondja a keresőknek, hogy ezt a linket ne vegyék figyelembe az oldalra mutató linkek feltérképezésénél.

Linképítésre 2023-ban is szükség van

A Google tiltása ellenére linképítés nélkül 2023-ban sem rúghatunk labdába. Ennek két oka van:

  1. A konkurensek is linket építenek.
  2. A Google ezernyi rangsorolási paramétere között még mindig az egyik legfontosabb az oldalakra mutató linkek száma és erőssége.

A Google-nek szokása, hogy a keresőoptimalizálás szempontjából legértékesebb módszereket tiltja, ill. komoly büntetést ígér be azoknak, akik ezt használják. Bizonyára elrettentésként csinálja ezt. Tény, hogy a 2017 tavaszán kihozott Fred Google algoritmus frissítés leginkább azokat az oldalakat sújtotta, amelyekre sok rossz minőségű link mutatott.

A gyakorlati tapasztalatok szerint ez akár a találati lista 3. helyéről a 8-10 helyre való visszaesést is okozott. Ez pedig már komoly hatással van az oldal látogatottságára, és azon keresztül a honlap által termelt bevételre is. Ennek ellenére a linképítésre szükség van. Linképítés nélkül ma sem lehet jó eredményt elérni a keresőben, Csak ésszel kell csinálni.

A Page Rank szerepe a linképítésben

A Page Rank (röviden PR, nem összekeverendő a PR cikkel!) az oldal fontosságának mutatószáma. Ezt a mutatószámot a Google két alapítója, Larry Page és Sergey Brin fejlesztették ki még 1998-ban.

A Page Rank szerepe a linképítésben

Forrás: Wikipédia

Lényege, hogy minden link, ami az adott honlapra mutat más honlapokról, egy szavazatnak számít. Minél fontosabb oldalról mutat a link a mi oldalunkra, a szavazat annál erősebb. A Page Rank mutatószámot a Google már évek óta nem publikálja. Így az interneten fellelhető Page Rank számokat érdemes fenntartásokkal kezelni. Ennek ellenére úgy tapasztaljuk, hogy a Google házon belül valószínűleg továbbra is használja ezt a mutatószámot az oldalak rangsorolására.

Mi van a Page Rank helyett?

A Page Rank helyett a keresőoptimalizálási szakma a Domain Authority (DA) mutatót használja. A Moz.com által fejlesztett mutató egy 1-től 100-ig terjedő skálán mutatja meg, hogy az oldal várhatóan mennyire kerül előre a Google találati listáján. Minél magasabb a Domain Authority, annál erősebb oldalról beszélünk. 

Fontos tudni, hogy a DA egy összehasonlító mérőszám. Míg a 100-as értéket olyan oldalak kapják meg, mint maga a Google.com vagy a wikipedia, a skála alsó részén a pici, kevés rámutató linkkel rendelkező céges oldalak vannak. Tehát nincs jó vagy rossz Domain Authority, ez a mérőszám csak annyit mond, hogy az egyik oldal erősebb, mint a másik. A lényeg: törekedjünk arra, hogy minél magasabb Domain Authority értékkel rendelkező oldalról szerezzünk linket. 

Linképítés technikák 2023-ban

1. Természetes linképítés

A lehető legjobb, ami történhet az oldalunkkal, hogy más honlapok kérés nélkül, önszántukból linkelnek rá. Ennek kulcsa a felhasználók számára értékes, minőségi tartalom. Ezért érdemes egy-egy blogbejegyzés megírásába apait-anyait beleadni, és komoly tartalmat készíteni. A magvas mondanivaló mellett fontos, hogy a betartsuk a keresőoptimalizált szövegírás szabályait. Ez a kettő együtt biztosítja, hogy a tartalmunkat a Google és a felhasználók is szeressék.

Természetes linképítésnek nem csak a honlapokra kihelyezett linkek számítanak, hanem a közösségi média platformokon (Facebook, Pinterest, YouTube stb.) megosztott linkek is. Gyakorlati tapasztalat, hogy egy Facebook-on felkapott és sokszor megosztott bejegyzés azon túl, hogy adott pillanatban nagy látogatottságot generál az oldalnak, hosszú távon is pozitívan befolyásolja a honlap keresőben való megjelenését. 

2. Tartalmi linképítés

A tartalmi linképítés azt jelenti, hogy egy hosszabb, a honlap témájához kapcsolódó, másik weboldalon megjelenített cikkben helyezzük el a  honlapra mutató linket. Lehetőség szerint a linket az oldal témájához kapcsolódó kulcsszóra tegyük be a cikkbe.

Jó példa a tartalmi linképítésre a Boresetel.hu honlapon megjelent cikk a vörösbor jótékony hatásairól. Ebben a cikkben egy fogorvosi oldalra mutató link került be a fogfehérítés kulcsszóra. Ha elolvasod a cikket, ez talán fel sem tűnik. A szövegben természetesen van elhelyezve mind a kulcsszó, mind a link. Egyébként ez a példa önmagában egy tartalmi linképítés a boresetel.hu honlap szempontjából.

Tartalmi linképítés szabályai

  1. A linket olyan honlapról szerezzük, ami kapcsolódik a témánkhoz. A kapcsolódási pontok megtalálásban lehetünk kreatívak, de kerüljük az erőltetett megoldásokat. Pl. egy autó bérlésről szóló honlapról ha megszakadunk, se tudunk releváns módon linkelni egy ágynemű webshopra.
  2. A linket a felhasználó számára információt tartalmazó, SEO szövegírás szempontjainek megfelelően megírt cikkben helyezzük el. A cikk elolvasásakor a látogató érezze úgy, hogy értéket kapott.
  3. A cikk hossza legyen mininum 3000 karakter. A rövid szövegeket a Google nem veszi természetes tartalomnak.
  4. A cikkben egyetlen linket helyezzünk el. A linket adó (al)oldal ereje annyifelé oszlik, ahány link mutat ki róla. Ne gyengítsük sok beágyazott linkkel az erőt!
  5. A linket releváns kulcsszóra tegyük be a szövegbe. A kulcsszót a linket kapó oldal témájához válasszuk.

3. Megosztás a közösségi médiában

Ahogyan azt már említettem, a közösségi médiában, pl. a Facebookon  megosztott bejegyzések is linképítésnek számítanak. Ezért elengedhetetlen, hogy a honlapodon lehetővé tedd a bejegyzések megosztását. 

Érdemes olyan megoldást, plugint választani, ami azt is megmutatja, hogy az adott bejegyzést hányan kedvelték és osztották már meg. Ennek oka, hogy a Google nem lát be a Facebook-ra, de a honlapod kódjában megjelenő információból látja, hogy mennyire népszerű ez a bejegyzés.

Bár Magyarországon a Facebookot használjuk leggyakrabban, ne feledkezzünk meg más csatornákról sem! Hasonlóan erős linkeket lehet szerezni a YouTube-ról is. Szép eredményeket hozhat a Pinterest linképítés is, bár ez elsősorban a női célcsoportra lövő oldalaknak hasznos.

4. Hírmegosztó oldalak

Vannak kifejezetten hírmegosztásra épülő oldalak. Ezek olyan hírportálok, amelyek vagy kevés saját anyagot készítenek, vagy egyáltalán nem készítenek saját cikkeket, hanem lehetővé teszik bárki számára, hogy a saját bejegyzéseiket megosszák rajtuk keresztül.

Az egyik legismertebb hírmegosztó oldal a Propeller.hu, ahova ingyen feltöltheted a cikkeidet. A hirstart.hu ingyenes és fizetős megjelenést is biztosít, míg a hirkereso.hu egy teljes mértékben fizetős szolgáltatás.

A fizetett szolgáltatást mindkét oldal esetében olyan hírportáloknak, blogoknak érdemes igénybe venni, amiken naponta többször is jelenik meg friss tartalom. Ezek a hírmegosztók a direkt forgalom terelésre vannak kitalálva, de SEO szempontból is van hozzáadott értékük.

Ne feledkezzünk meg a Google News szolgáltatásról sem! Ide ingyenesen regisztrálhatunk. A legnagyobb előnye, hogy a hírfolyam nem csak a számítógépeken jelenik meg, hanem az okostelefonokon futó Google szolgáltatásban is.

5. Személyes weboldal

Előfordul, hogy nem lehet direktben linket építeni arra a honlapra, amink keresztül a pénzt keresed. Például ha én egy keresőoptimalizálási honlap egyik cikke alatt kommentben az én saját SEO szolgáltatatásomra mutató linket helyezek el, a minimum az, hogy a kommentet törlik, de jó eséllyel a felhasználómat is kitiltják az oldalról.

Ellenben ha a személyes oldalamat állítom be a felhasználóm linkjeként, és a témához kapcsolódó, értelmes megjegyzéseket teszek a kommentbe, senkit nem fog zavarni, hogy ott vagyok. Lehet, hogy a felhasználónevemre, mint linkre nagyon kevesen fognak rákattintani, de a Google látni fogja ezeket a linkeket is. Így tehát a másik SEO-s oldal link erejét át tudom irányítani a saját személyes oldalamra. Azt pedig már senki nem akadályozhatja meg, hogy a saját személyes oldalamról bármelyik más, pénzkereső oldalamat linkeljem.

Ugyanígy létrehozható egy céges oldal is, a saját céged nevére. Ezt behivatkozhatod különböző cégtárakba (sőt, ezekbe automatikusan is bekerül), és a céges honlapodon linkeket helyezhetsz el a saját oldalaidra.

6. Tematikus honlapok létrehozása

A pénzkereső honlapod témáját biztosan fel tudod osztani több altémára. Ezekre az altémákra külön-külön is létrehozhatsz egy honlapot. A legjobb eredményt a tematikus blogokkal lehet elérni, ahol az egyes blogbjegyzésekből linkeled a saját webáruházad kategóriáit, vagy a szolgáltatásaidat. Példaként vegyük most a boresetel.hu honlapot! Még ha csak magyar borokról szól az oldal, akkor is rengeteg altémát lehet találni:

    • fehér borok
    • vörös borok
    • tokaji borok
    • egri borok
    • magyar borvidékek
    • stb.

Készíthetek egy honlapot a magyar borvidékekről, ahol minden egyes borvidék leírását felteszem. Ezekben a leírásokban pedig linkeket helyezek el a fő oldalam megfelelő kategóriájára. Persze ez sok idő, és energia. De ezeknek a tematikus honlapoknak nem kell rengeteg információt tartalmazniuk. 10-15 jól megválasztott és megírt blogbejegyzéssel már értékes honlapot tudsz létrehozni. Még az sem kell, hogy ezeket az oldalakat Te magad készítsd el, a SEO szövegírás feladat kiszervezhető.

7. Bejegyzések fórumokban

Még néhány évvel ezelőtt fórumokon keresztül szereztek első kézből információkat az emberek más emberektől. A legnagyobb között volt talán az Index fórum, de az NLCafé sem piskóta. Hasonló elven működő oldal a gyakorikerdesek.hu is. Itt ha követed a témádnak megfelelő topikokat, könnyen találsz rá lehetőséget, hogy egy fórum bejegyzésben megoszd a saját tartalmad.

Fontos, hogy ne a termékedet, szolgálatatásodat linkeld direktben! Ez trollkodás, és sokszor a fórum felhasználói feltételeit is sérti. Azért viszont hálásak lesznek neked a többiek, ha a témához kapcsolódó, értékes blogbejegyzést osztasz meg velük.

Extra bónusz, hogy ezek az oldalak nem csak linképítésre jók. Igazi kincsesbányát jelentenek a téma kereséshez is. Itt megtalálod azokat a kérdéseket, amik a célcsoportodat foglalkoztatják. Nincs más dolgod, mint ezekre választ adó blogbejegyzéseket készíteni. És a kör bezárul: máris van értékes tartalmad, amit megoszthatsz ezeken az oldalakon.

8. Link katalógusok

Ha eljutottál idáig, most biztosan csodálkozol. Hiszen a cikk elején pont azt mondtam, hogy a link katalógusok kora lejárt. Ez így is van: ma már nem elég, hogy néhány napi monoton munkával a lehető legtöbb link katalógusba beregisztrálj. A lap.hu katalógusok többsége már nem is gondozzák, vagy ha igen, a szerkesztő pénzt kér a link kihelyezéséért.

De egy induló honlap esetében van értelme a link katalógusokba való regisztrálásnak. Egy új honlapnál az egyik legfontosabb lépés SEO szempontból, hogy linkeket szerezzen. Szinte mindegy, hogy honnan, csak legyenek rá mutató linkek! Az induló honlapokon ált. a tartalom is kevés, ezért a tartalmi linképítés nem megoldható. Tehát ha új honlapot indítasz, regisztráld be néhány link katalógusba! Ezzel még nem ártasz magadnak, később pedig elindulhatsz a minőségi linképítés rögös útján.

Csernai Kata
Csernai Kata SEO szakember vagyok. Online vállalkozóknak segítek folyamatosan új érdeklődőket szállítani a keresőből, hirdetési költségek nélkül. Főként tartalmai SEO-val és a komplex projektek stratégiájának meghatározásával foglalkozom. Nem egy webes rendszerben hiszek, hanem abban, hogy szakértelemmel és kellő alapossággal minden rendszerben meg lehet találni a kihagyott lehetőségeket.

Keresés SEO tippek között

Kapcsolódjunk

INGYENES SEO TIPPEK

Nem küldünk kéretlen levélszemetet.
A legjobb SEO tippekért iratkozz fel a hírlevelünkre!

 

 

Ezek is érdekelhetnek

WEBSHOP SEO HÍRLEVÉL

 

Érthető és könnyen kivitelezhető SEO tippek látogatószám növeléshez

 

Trükkök, gyakorlati példák és valós ügyfélsztorik egyetlen cél érdekében, az organikus forgalomnövelésért. Mert az organikus látogató a jó legjobb látogató.