A SEO világában a webáruház linképítés olyan, mint egy stabil híd építése – egy kicsit művészi, egy kicsit mérnöki munka.
Nem csak arról szól, hogy összekapcsoljuk az A pontot a B ponttal, hanem arról is, hogy minőségi és tartós kapcsolatokat építünk, amelyek hosszú távon képesek támogatni webáruházunk növekedését és prosperálását.
A jó hír, hogy nincs szükséged mérnöki diplomára ahhoz, hogy mesteri módon alakítsd ki és finomítsd webáruházad linkprofilját. A rossz hír, hogy a linképítésről írni és olvasni mindig sokkal egyszerűbb, mint azt a gyakorlatban végezni.
Ebben a cikkben felvázoljuk azokat a bevált, modern és kreatív webáruház linképítési taktikákat, amelyek valódi értéket adnak a weboldaladnak, miközben növelik annak láthatóságát és autoritását a Google szemében.
A linképítés fontossága
De még mielőtt a részleteiben is kitérnénk az általunk is használt webshop linképítési módszerekre, tisztázzuk azt az alapvető kérdést, hogy miért is van szükség linképítésre?
Talán nem most találkozol először a SEO három fő ágával:
- on-page SEO (tartalmi keresőoptimalizálás)
- off-page SEO (linképítés)
- technikai SEO
A webáruház keresőoptimalizáláson belül hatalmas területet képvisel az off-page SEO, vagyis a linképítés.
A linképítés lényege, hogy a weboldalunkra mutató külső linkek (hiperhivatkozások) számát stratégiailag növeljük.
Nem véletlenül emeltük ki félkövérrel a stratégiailag szót, ugyanis a céltalan, megfontolatlan és véletlenszerű linképítés valójában több kárt okozhat a weboldalunknak, mint amennyi hasznot hajt.
Habár a Google több, mint 200 rangsorolási faktor alapján dönti el, hogy a weboldalak pontosan hol pozícionáljanak a találati listában, abban még a legtapasztaltabb SEO szakemberek is egyetértenek, hogy a linképítés (és annak hatása) talán az egyik legfontosabb faktor mindközül.
A Google a külső linkeket egyfajta “bizalmi szavazatnak” tekinti. Vagyis minél több és minél jobb minőségű link mutat a weboldalunkra, azt annál értékesebbnek és hitelesebbnek fogják minősíteni a keresőmotorok.
Ennek némileg ellentmond a Google álláspontja, miszerint a manipulált linkszerzés (értsd: célzott linképítés) sérti a Google Search Console irányelveit.
Akkor mégis hogyan tegyünk a Google kedvére úgy, hogy közben ne sértsük meg a saját irányelveit?
Linképítés Hogyan? Mikor? Mivel? Mennyit? Milyet? … Rengeteg kérdés, de talán pont ez a webáruház linképítés szépsége. Mindenki vékony jégen táncol, amin igyekszünk nem beszakadni.
Webshop SEO Esettanulmány
Stabil, ingyenes forgalom a Google-ből – hirdetési költségek nélkül. Így növeltük meg +130%-kal ügyfelünk organikus forgalmát.
Linképítés tippek webáruházaknak
1. Lokális linképítés
Rögtön egy kivétellel kezdenénk. A lokális linképítés ugyanis kizárólag olyan webáruházak számára lehet érdekes és hasznos, akik rendelkeznek fizikai üzlettel vagy átvevő hellyel.
A lokális linképítés során olyan weboldalakat érdemes keresni, amelyek az adott település / városrész híreivel, eseményeivel vagy vállalkozásaival foglalkozik. Nyilvánvaló módon Budapest és környéke van talán a legjobban ellátva ilyen weboldalakkal, de szinte minden magyarországi településnek van legalább egy saját weboldala. Ide sorolhatók még a megyei, régiós és kerületi portálok is, mint pl.: https://ittlakunk.hu vagy https://imami.hu
A legtöbb ilyen weboldal önkormányzati tulajdonban van, de előfordul, hogy magánszemély üzemelteti. Bárhogyan is, az üzemeltetőnek szinte mindig van médiaajánlata, amivel megjelenést szerezhetünk ezeken az oldalakon.
Itt javasolt valami olyan együttműködést keresni, aminek hosszú távon nyoma marad a weboldalon (pl. PR cikk, reklámcikk, cégbemutató, stb.). Ha nincs ilyesmi a médiaajánlatban, érdemes felvenni velük a kapcsolatot, szinte mindig van megoldás a problémára.
Ritkán a városnak még nyomtatott újsága is van (általában havi megjelenéssel), amiben a különböző reklámajánlatok mellé járhat online megjelenés is.
Persze az is előfordulhat, hogy a weboldalnak van egy dedikált aloldala, ami a helyi vállalkozások bemutatásáról szól. Ezeken szinte mindig ingyenes a megjelenés, így ha a te esetedben is van erre lehetőség, érdemes élni vele.
A lokális linképítés erejét sokan alábecsülik, lévén sokszor “gyenge” weboldalakról kapunk csak linket. Ugyanakkor elképesztően releváns linkről van szó, hiszen a saját üzletünk lokációjához szorosan kapcsolódó weboldalról érkezik.
2. Kereskedelmi partnerek, beszállítók linkjei
Ha webáruházat üzemeltetsz, minden bizonnyal vannak kereskedelmi partnereid. Elég csak a beszállítókra, futárszolgálatokra vagy együttműködő partnerekre gondolni.
Ezeknek a partnereknek mindig van saját weboldala, amin akár a te webáruházad is megjelenhet. Ez persze erősen függ az adott piac versenyhelyzetétől, a beszállítói hálózattól, a személyes kapcsolataidtól és számos egyéb tényezőtől is.
Ha jó kapcsolatot ápolsz a partnereiddel, minden bizonnyal megér egy próbálkozást ezt a fajta webáruház linképítési technika. Sokan ezt úgy oldják meg, hogy van egy “Partnereink” aloldal, ahol a partner vállalkozások neve / logója szerepel és ezen kerül elhelyezésre a link. Ritkábban a láblécben is helyet kaphatnak ilyen linkek.
Ez bár bevett szokás, SEO szempontból annyira nem ideális. Sokkal erősebb lehet a link, ha az egy blogbejegyzésben vagy más önálló tartalomban jelenik meg. Ha van lehetőséged, inkább ezt válaszd.
3. Versenyek, nyereményjátékok
Mindenki szereti a nyereményjátékokat. Legalábbis erre engednek következtetni a nagyobb céges statisztikák, amik egy-egy nyereményjáték után napvilágot látnak.
A nagy értékű nyeremények vagy versenyek elképesztő tömegeket képesek megmozgatni, amiről híroldalak vagy akár szakmai oldalak is hajlandók beszámolni.
Ez tipikusan az a webáruház linképítési módszer, amiről nehéz általánosságban beszélni. Ahány webshop, annyi lehetőség rejlik a különböző nyereményjátékokban.
Nem feltétlenül kell több millió forintos, vagy több százezer forintos nyereményekben gondolkodni. Sokszor több, kisebb nyeremény (amelyek valóban hasznosak) ugyanolyan nagy hatást kelthet.
Ha valóban nagy volumenű nyereményekről és nagy értékű versenyekről van szó, érdemes megszellőztetni egy erről szóló hírt a legnagyobb hírportáloknál, szakmai oldalaknál, személyes blogoknál.
Pl. ha jógás webáruházat üzemeltetsz és értékes nyereményeket ajánlasz fel, ez érdekes téma lehet a jógával foglalkozó személyes blogoknak, szakmai oldalaknak vagy akár jóga stúdióknak is.
Természetesen javasolt megkérni ezeknek az oldalaknak a tulajdonosait, hogy ha lehozzák a hírt, legyenek szívesek egy linket is elhelyezni benne, ami a saját webáruházadra mutat. Ha elhelyezik a linket, jól jártál. Legrosszabb esetben kaptál egy márkanév említést link nélkül, ami megintcsak hasznos tud lenni a későbbiekben.
4. Non-profit linképítés (CSR)
Jótékonykodni és adományozni nem csak felemelő érzés, de fontos társadalmi ügyeket, rászorulókat és jó kezdeményezéseket is támogathatsz vele. Ezt nem csak magánemberként, hanem vállalkozásként is megteheted. Ezt nevezik Corporate Social Responsibility-nek (CSR), vagyis Vállalati Társadalmi Felelősségvállalásnak.
Ebben az a legjobb, hogy a marketinget összekötheted a jó cselekedetekkel, amivel a vállalkozásodról alkotott képet (reputációt) is növelheted.
A folyamat röviden így néz ki:
- Keress egy olyan non-profit szervezetet, egyesületet, alapítványt, civil szervezetet, amely tevékenysége összefügg a vállalkozásod és webáruházad küldetésével.
- Vedd fel velük a kapcsolatot és érdeklődj, mivel és milyen formában tudod támogatni a működésüket. (Nem feltétlenül kell csak anyagi támogatásra gondolni)
- A szervezet valószínűleg nagyon fog örülni bármilyen felajánlásnak, hiszen így nem kell külön kampányolniuk a támogatásokért.
- Ha sikerül megállapodni a támogatás tárgyában, kérdezd meg, hogy mindezért cserébe van-e lehetőséged linket elhelyezni a weboldalukon. Az esetek többségében ez nem szokott problémát okozni (pl. közzétesznek egy köszönetnyilvánító cikket és abban kerül elhelyezésre a link vagy egyszerűen kihelyezik a cég logóját).
- Ha minden jól ment, sikeresen támogattál egy társadalmilag fontos kezdeményezést és közben a weboldalad off-site SEO értéke is növekedett.
Persze függetlenül attól, hogy pénzbeli vagy bármilyen más jellegű támogatást nyújtasz, ez a linképítési technika lehet, hogy végül “drágább” lesz, mintha vásároltál volna magadnak valahol egy linket. De ne feledd, ez a módszer több egy egyszerű linképítésnél. Ha van lehetőséged, támogass te is jótékony szervezeteket!
5. Sajtóközleményes linképítés
A sajtóközleményes linképítés külföldön egy igen bevett és gyakran alkalmazott webáruház linképítési módszer. Idehaza talán Szuhi Attila által vált népszerűvé azáltal, hogy a SEO képzésén részletesen beszámolt a módszer hazai alkalmazásáról és a benne rejlő lehetőségekről.
A sajtóközleményes linképítés keretében a szolgáltató vagy webáruház egy hírt, kutatást vagy elemzést tartalmazó cikket állít össze, amelybe beilleszti a saját weboldala linkjét, majd továbbítja azt egy sajtólistának.
Ezzel a módszerrel rendkívül értékes linkekhez juthatsz, hiszen sajtólistától függően akár Magyarország leglátogatottabb weboldalain is megjelenhetsz, ráadásul “ingyen”.
Ingyen, mert nem kell közvetlenül fizetned érte. Helyette a szabadidőddel és energiáddal fizetsz, vagy egy ügynökségnek, aki megcsinálja ezt helyetted.
De tekintve, hogy a legnagyobb hírportálokon 1-1 fizetett megjelenés akár több százezer forintba, vagy milliós összegekbe is kerülhet, ez a módszer rendkívül kedvező árú.
Persze nem mindegy mivel próbálsz megjelenni. Fontos, hogy a sajtóközleménynek valódi hírértéke legyen, amit a nagyobb portálok is szívesen megjelenítenek. Íme néhány ötlet:
- Saját kutatás vagy statisztika (pl. vásárlói szokások, trendváltozások, vállalati mutatók)
- Esettanulmányok készítése és közzététele
- Tudományos vagy technológiai hírek, világot érintő események megosztása
- Pro-bono tevékenységek megosztása (pro tipp: a non-profit linképítés egybekötése a sajtóközleményes linképítéssel)
Magának a sajtóközleménynek a megírásán túl rengeteg időt és energiát igényel a megfelelő sajtólista összeállítása. Ezzel akár napok, hetek is eltelhetnek, mire az ember kellő mennyiségű és minőségű sajtóorgánumot kigyűjt. És akkor még közel sem biztos, hogy a kiküldött sajtóközlemény egyáltalán megjelenik majd valahol (pláne az elhelyezett linkkel együtt).
6. Online PR
Az online PR vagy digitális PR talán a sajtóközleményes linképítés és a non-profit linképítés szerelemgyereke.
Részbe összefüggnek egymással, hiszen a sajtóközleményes linképítés vagy akár a pro-bono tevékenységek is beletartozhatnak a digitális PR-ba. De valójában az online PR kicsit több ennél.
Az online PR-t tekintheted egy reklámkampánynak is, ami számos különböző elemből állhat. Ide értve:
- Sajtóközlemény írás
- Influencer marketing
- Blogger/Vlogger megkeresések
- Gerillamarketing eszközök
- Együttműködés partnercégekkel, stb.
A cél az, hogy a vállalat olyan tevékenységet végezzen, ami nagy hírverést és publicitást kap.
Az Online PR nem tekinthető önálló linképítési technikának. Az online PR eredménye többek között a linképítés.
Nagyon nehéz konkrét ötleteket adni, hiszen ez a piactól és magától a webáruháztól is függ, de íme néhány használható és bevett praktika:
- Innovatív/furcsa termékek: ha be tudsz szerezni (vagy gyártani) valamilyen innovatív, furcsa, már-már örült vagy meghökkentő terméket, ami kapcsolódik a webáruházad témájához, azt kiküldheted híroldalaknak, influencereknek vagy ismert személyeknek. Ezt akár “anonim” teaserkampányként is használhatod, egy másik “nagy durranás” előkészítésére.
- Pro-bono tevékenységek, adakozások: ezt már említettük non-profit linképítés néven is, de ha nagyobb mértéket ölt mindez, már “meghökkentő jelleggel” is használható. Pl. ha wc-papírt forgalmazol, simán bekerülhetsz a hírekbe azzal, hogy kiosztasz 100.000 guriga wc-papírt az ország hátrányos térségeinek iskoláiban.
- Kedvezmények, kuponok, akciók: ezzel kicsit nehezebb átugrani az emberek ingerküszöbét, de egy-egy kiemelkedően nagy akció kampánnyal még sikerülhet publicitást szerezni. Pl. 90% akció lejáratközeli termékekre vagy 2+3 akciók és hasonlók.
- Vicces kampányok: ez főleg álláshirdetési kampányoknál tud hatékonyan működni. Lényege, hogy egy pozíció vicces elnevezésével publicitást szerezzünk a médiában. Pl. 18+-os webáruházaknál néha belefutni olyan hirdetésekbe, hogy “szexjátékszer tesztelő”. Természetesen a híroldalak imádják a hasonló hirdetéseket. Néhány éve pl. a 24.hu is osztott meg ehhez hasonló hírt:
7. Affiliate program indítása
Idehaza az affiliate programok inkább szolgáltatások vagy infotermékek esetén népszerűek, de semmi sem akadályoz meg attól, hogy webáruházként indíts partnerprogramot.
Habár az affiliate programok elsődleges célja a vásárlók számának növelése, illetve a márkaismertség javítása, természetesen linképítési céllal is használhatók. Sőt, mivel az affiliate linkek többnyire termék oldalakra vagy kategória oldalakra mutatnak, így közvetlenül a legfontosabb aloldalaidat tudod erősíteni a linkek által.
A nehézség ebben magának a partnerprogramnak a kidolgozása és a megfelelő partnerek toborzása. Ha nem adsz elég magas jutalékot, kevesen fognak jelentkezni a programba. Ha túl magas jutalékot ígérsz, akkor a bevételeidet erodálod. Meg kell találni az arany középutat, majd közvetlenül megkeresni azokat a bloggereket, influencereket, magazinokat és szakmai oldalakat, akik érdekeltek a termékeid népszerűsítésében.
Erre nyújthat megoldás az általunk is gyakran ajánlott Dognet Affiliate hálózat, ami pont ezeket a terheket veszi le a weboldal tulajdonosok válláról.
Kifejezetten jól tud működni az affiliates linképítés az alábbi webshopoknál:
- Ruházati webáruház
- Online könyvesbolt, könyv webáruház
- Elektronikai webáruház
- Táplálékkiegészítős webáruház
- Ajándék webáruház
- Erotikus, 18+ webáruház
- Öko, bio tematikájú webáruház
8. Összehasonlító tesztekbe való bekerülés
Szinte lényegtelen mivel foglalkozik a webáruházad, a vásárlóid jó eséllyel “körbenéznek” a neten, mielőtt elszánják magukat a vásárlásra. Ezt onnan tudjuk, hogy kifejezetten sok, nagy keresésű, kereskedelmi célú kulcsszót szoktunk találni 1-1 témakörben.
A kereskedelmi célú kulcsszavakkal a felhasználók vásárlást megelőző kutatást hajtanak végre. Vásárlói véleményeket, összehasonlító teszteket vagy szakmai elemzéseket olvasnak, majd ezek hatására döntenek végül a vásárlásról.
Webáruházként kiváló taktika lehet ilyen termékösszehasonlító teszteket írni, de ennek előnyeire és módszereire most nem térünk ki bővebben, hiszen ez nem linképítési témakör.
Helyette most arra buzdítunk, hogy keresd fel azokat az összehasonlító teszteket az interneten, amikben szerepelnek az általad forgalmazott termékek! Ezek többségében nincsenek megemlítve a forgalmazó üzletek és webshopok, így ha te vagy az első, azzal igencsak nagy előnyre tehetsz szert.
Ehhez persze fel kell keresni a teszt íróját és meg kell vele egyezni linkelhelyezés feltételeiről. Nagy valószínűséggel fizetned kell a megjelenésért vagy az átkattintásokért, de ezek a költségek valószínűleg meg fognak térülni.
Az a felhasználó, aki összehasonlító teszteket olvas, már nagyon közel áll a vásárlási döntés meghozatalához. Igazából már eldöntötte, hogy vásárol, már csak azt próbálja kideríteni, hogy pontosan melyik terméket és kinél vásárolja meg. Ha sikerül egy ilyen tesztben közvetlenül a webáruházad logójával vagy linkjével megjelenni, jó eséllyel konvertálhatod át az olvasókat vásárlókká.
Mindez akár egy affiliate program részeként is létrejöhet.
9. Vendégblogolás
Ha korábban olvastál már a webáruház linképítésről, a vendégblogolás valószínűleg nem újdonság számodra. Szeretnek erről a SEO szakemberek úgy beszélni, mintha ez egy végtelenül egyszerű, gyors és hatékony linképítési forma lenne, pedig ez nem feltétlenül van így.
Valóban tud hatékony lenni, ha jó helyen jelennek meg a vendégcikkek, de mégis honnan szerezz olyan személyes blogokat, szakmai oldalakat, ahol hajlandóak megjeleníteni külsősök által írt blogbejegyzéseket? Na, ez a nehéz ebben.
Persze nekiállhatsz egyesével felkutatni azokat a weboldalakat, amik tematikában illenek a webáruházadhoz, de akkor még mindig utána kell járni az adott weboldal hátterének: ki áll mögötte, mennyire megbízható, milyen régi a domain, mennyire erős SEO szempontból az adott oldal, stb.
Ez rengeteg időt és energiát tud felemészteni, ami miatt egyáltalán nem lepődünk meg azon, ha valaki ezt a módszert teljesen kihúzza a linképítési arzenáljából.
De van megoldás!
Hosszú évek óta használjuk és ajánljuk ügyfeleinknek a WhitePress tartalommarketing platformot, ahol összesen 36 ország, több, mint 77.000 weboldalán helyezhetsz el vendégcikkeket vagy akár konkrét reklámcikkeket is. Magyarországon összesen 1.741 híroldal, szakmai portál, személyes blog érhető el, eltérő árazással.
Már akár 5-10.000 Ft-tól is vásárolhatsz megjelenést, de hazánk legnagyobb híroldalain is megjelentetheted a cikked.
A folyamat nagyon egyszerű. Elkészíted a cikket, amiben elhelyezed a webáruházadra mutató linket, majd keresel egy megfelelő témájú, tartalmú és erősségű weboldalt és az ajánlatai közül kiválasztod a számodra leginkább megfelelőt. A cikkek általában néhány napon belül megjelennek.
Nem szoktunk olyan eszközt ajánlani, amiben nem bízunk meg. A WhitePress-t mi is aktívan használjuk, ezért biztatunk téged is a kipróbálására. Erre a bannerre kattintva azonnal regisztrálhatsz is, teljesen ingyen:
10. Márkaemlítések linkekké alakítása
Ez egy haladóbb webáruház linképítési technika, de sokszor jóval kevesebb befektetett energiát igényel, mint az összes eddig említett módszer.
A módszer lényege, hogy felkutatod azokat a tartalmakat az interneten, ahol megemlítik a márkanevedet, de nem helyeztek el azon semmilyen linket. Habár önállóan a márkaemlítéseknek is lehet SEO értéke, sokkal jobb, ha linket is kapsz ezekről a weboldalakról.
Ehhez mindössze egy egyszerű keresési operátort kell használnod a Googleben:
intext:MÁRKANEVED -site:SAJÁT DOMAINED
Például, ha arra szeretnél keresni, hogy melyik weboldalak szövegében használják a “biotechusa” kulcsszót, kizárva magát a biotechusa.hu oldalt, akkor a következőt kell beírnod a Google keresősávba:
intext:biotechusa -site:biotechusa.hu
Ezután már csak annyi a dolgot, hogy átnézed a listát és felkeresed azoknak a weboldalaknak az üzemeltetőit, ahol szerepel a márkaneved, de azon nincs link elhelyezve.
Ha nem szeretnéd ezt rendszeresen megismételni, kapcsolj be egy Google Alerts értesítőt a márkanevedre, így a Google emailben fog értesíteni arról, ha új tartalom jelenik meg a márkáddal kapcsolatban.
Ez a módszer meglehetősen hatékony, hiszen aki önszántából említést tesz a márkanevedről, jó eséllyel egy linket is el fog helyezni, ha külön megkéred erre. Sokszor ez teljesen díjmentes, de persze előfordulhat, hogy valaki pénzt kér érte.
Ha nem is kérnek, egy kisebb ajándékcsomaggal illik meglepni azt, aki díjmentesen elhelyezi a linket, miután megkérted erre.
11. Releváns témájú, lejárt domainek vásárlása és átirányítása
Ez már igencsak haladó webáruház linképítési technika, de kétségtelenül hatékony, ha jól végzik.
A módszer lényege, hogy olyan lejáró domaineket vásárolsz, amiknek van története a keresőmotorokban. Értsd ez alatt: volt organikus forgalmuk és/vagy mutatnak rájuk minőségi külső linkek. Nem árt, ha a lejáró domain korábbi tartalma valamilyen szinten igazodik a webáruházad tematikájához. Pl. ha baba-mama webáruházat üzemeltetsz, ilyen lehet egy személyes mami blog (anyuka által vezetett blog oldal).
Ha sikerült megvásárolni a domaint, már csak annyi a feladat, hogy annak forgalmát átirányítod 301-es redirecttel a saját webáruházadra. A 301-es átirányítások maximálisan átadják a linkerőt, így azok a backlinkek, amik korábban a lejáró domaint erősítették, immáron a te webáruházadat fogják erősíteni.
Ez a módszer azért meglehetősen időigényes. Először is át kell bogarászni a lejáró domainek listáját (pl. itt), majd azoknak érdemes visszakeresni a korábbi tartalmát a Wayback Machine segítségével. Ha releváns volt a domain tartalma, még mindig ellenőrizned kell annak linkprofilját, hiszen ha nem mutattak rá linkek, akkor teljesen felesleges vele foglalkozni. Ebben valamilyen SEO szoftver (pl. SEMrush, Ahrefs, SEO Powersuite) lesz a segítségedre.
Ha minden klappol, már csak meg kell vásárolnod a domaint és be kell állítanod a megfelelő átirányításokat.
Webshop SEO Esettanulmány
Stabil, ingyenes forgalom a Google-ből – hirdetési költségek nélkül. Így növeltük meg +130%-kal ügyfelünk organikus forgalmát.
12. Organikus linkszerzés
Végül a leghatékonyabb és legtermészetesebb webáruház linképítési módszerről, az organikus linkszerzésről is ejtünk néhány szót.
Ahogy a nevében is szerepel, ez maximálisan organikus. Magyarán nem te “építed” meg a linket, hanem más weboldal tulajdonosok önként linkelik a te webáruházadat.
Ez webáruházként extrán nehéz, hiszen ki akarna közvetlenül egy termékoldalt vagy kategória oldalt linkelni? Hidd el, nagyon kevesen.
Az organikus linkszerzés első lépése egy hiteles, szakmai blog indítása a webáruház felületén. Itt javasolt tényleg hasznos, saját tudást vagy tapasztalatot igénylő cikkeket megosztani, amik érdeklik az olvasóközönséget. Ha a cikkek jól sikerülnek, nagy az organikus elérésük és valóban egyediek, idővel az organikusan épült linkek száma is elkezd emelkedni.
Ez persze hosszú hónapokat, éveket is igényelhet. Emiatt célszerű kulcsszavakra írt blogbejegyzéseket megosztani, hogy organikusan minél több emberhez eljuthassanak a cikkek. Ezt követően már csak figyelni kell a Search Console-t, hogy időről-időre milyen új domainek jelennek meg a linkelő domainek listájában.
Íme néhány tipp, hogy milyen tartalmakat érdemes gyártanod, ha minél több organikus linket szeretnél szerezni:
- Vásárlási segédletek
- Összehasonlító cikkek, terméktesztek
- Használati segédletek (“user manuals”)
- Infografikák, vicces mémek, “vírustartalmak”
- Gyakran ismételt kérdések
- Kalkulátorok
- Kutatások, statisztikák
- Toplisták
Webáruház linképítés: ezekkel légy óvatos
A linképítés, mint tudomány, nagyjából az internet korával egyenlő. Elképesztő régóta űzik ezt a tevékenységet, ami egyben azt is jelenti, hogy sok korszerűtlen, hatástalan vagy adott esetben veszélyes módszer is kering a köztudatban, amiket érdemes elkerülni.
Tipikusan ilyenek lehetnek a régi linkgyűjtő oldalak vagy másnéven link farmok, linkkatalógusok, amik a 2000-es évek közepén hatalmas népszerűségnek örvendtek. Az idő elszállt felettük, és azon túl, hogy senki nem olvassa már ezeket a weboldalakat, a rajtuk elhelyezett linkek sem túl értékesek. Kezdő weboldalaknak/webáruházaknak adhatnak egy aprócska “kezdőlökést”, de a Google már hosszú évek óta szűri ezeket a linkeket a rangsorolásnál, ráadásul ha arányaiban extrém sok ilyen linked van, az még veszélyes is lehet az organikus eredményeidre.
Ugyanígy értelmetlen különböző fórumok vagy weboldalak komment szekciójában elhelyezni a webáruházad linkjét. Erre szinte már sehol sincs lehetőség, hiszen vagy automatikus tiltás jár érte az adott fórumról vagy a linket egyszerűen törölni fogják a kommentedből. Ha valamilyen oknál fogva mégsem tiltanának ki és a link is megjelenik, szinte biztos, hogy “nofollow” attribútumot fog kapni a link. Ez bár nem feltétlenül probléma SEO szempontból, mégsem javasoljuk ezt a fajta webáruház linképítési módszert.
Ide sorolhatjuk még a hazánkban igencsak népszerű, valójában gyenge minőségű tartalmakkal tűzdelt saláta oldalakat, az ún. PBN, vagyis privát bloghálózatokat. Néha már-már nevetségesen alacsony összegért, pár száz vagy ezer forintért is bekerülhetsz a linkeddel ezekre a domainekre, de többnyire csak induló webáruházaknak nyújthatnak nagyobb lendületet. Magyar nyelvterületen még mindig hatásos linképítési módszernek bizonyulhat, de ehhez komoly elővigyázatosság és egészséges linkprofil szükséges.
Bánj óvatosan a linkcsere partnerekkel! Egy bizonyos mértékig ez a fajta linképítés is tud hatékony lenni, amennyiben a webáruházad linkprofilja egészséges. Azonban, ha csak kizárólag ilyen linkjeid vannak, az pontosan ugyanannyit fog érni, mint az imént említett három másik haszontalan linképítési technika.
Fontos, hogy a keresőoptimalizálást ne a linképítéssel kezdd! Sokan indítják úgy az online bizniszüket, hogy 20-30.000 Forintos havidíjakért cserébe kapnak 10-20 megkérdőjelezhető minőségi backlinket. Valójában a linképítés az egyik utolsó lépés a technikai SEO és tartalmi SEO után, nem érdemes előtte komolyabb erőfeszítéseket tenni ebbe az irányba.
Végszó
Ahogy a végére értünk ennek a cikknek, fontos megjegyezni, hogy a linképítés – bár létfontosságú a sikeres keresőoptimalizáláshoz – egy kétélű kard. Belemerészkedni ebbe a komplex szakterületbe anélkül, hogy megfelelő tudással és tapasztalattal rendelkeznél, többet árthat, mint amennyit használ.
A rosszul megvalósított linképítési stratégiák nemcsak a weboldalad linkprofiljára lehetnek negatív hatással, de közvetetten a webáruházad bevételét is csökkenthetik. Nem beszélve a komoly büntetésekről, amikkel a keresőmotorok ajándékozhatnak meg az extrém kártékony linkekért cserébe.
A cél az, hogy fenntartsd a minőséget és a relevanciát minden egyes lépésben, miközben kihasználod a linképítés adta előnyöket. Ez nem kis feladat. Jelentős szakértelem és tapasztalat szükséges hozzá. Ezért, mielőtt nekivágsz a webáruház linképítésnek, erősen ajánlott megfontolni a szakértők bevonását.