A Google pop up büntetés Demoklész kardjaként lebeg minden honlap tulajdonos feje fölött. Rengeteg időt és energiát ölünk a honlapunk keresőoptimalizálásába, a Google meg kénye-kedve szerint változtatja az algoritmusát. A legfrissebb hírek a pop-up-ot, magyarul felugró ablakot használó honlapok büntetéséről szólnak.
Van pop-up az oldalamon. Most mi lesz?!
Ne ess pánikba! A Google algoritmusa több száz jelet figyel a honlapoddal kapcsolatban. A felugró ablak csak egyetlen jel ebből.
A Google a honlapod minden egyes aloldalát rangsorolja. Igen, minden szál blogbejegyzést, és minden sales oldalt. Ráadásul ezeket többé-kevésbé egymástól függetlenül nézi. Ez a felugró ablakok esetében azt jelenti, hogy nem fogja az egész oldalad hátrébb sorolni, csak azokat, amiken a nem megfelelően működő pop-up fut.
Ráadásul ez a frissítés a Google mobil keresési algoritmusát érinti, azaz a honlapod mobil verziójára vonatkozik. Ettől még nem elhanyagolható kérdés, hiszen a látogatók egyre nagyobb része böngész a mobilján.
Mit jelent valójában itt a Google büntetés?
A Google büntetést túlmisztifikáljuk. Ha a Google büntet egy oldalt, akkor azt (egy időre) kizárja az indexelésből. Azaz az oldal nem lesz elérhető a Google keresőben. Ez komoly érvágás – de erről a felugró ablakok esetében szó sincs!
Maga a Google így fogalmaz: „the mobile search results may not rank as highly”. Magyarul a keresési eredményeket nem sorolja annyira előre a mobil találati listában. Még magyarabbul: a rossz pop-up-ot használó aloldalt hátrébb sorolja a találati listában.
De mihez képest?
Más, azonos SEO eredményű aloldalakhoz képest. Azaz lehet, hogy a Te adott aloldaladat a felugró ablak miatt háttrébb sorolja, de ha az oldaladon sok, hasznos információ van a felhasználók számára, még mindig előkelőbb helyen fogsz megjelenni, mint azok, akik nem foglalkoznak a tartalommarketinggel.
Most akkor van jó pop-up, meg rossz pop-up?
Van bizony. Sőt, itt valójában nem csak a klasszikus pop-up ablakokról van szó, hanem minden olyan, un. interstitial hirdetésről, ami az oldal betöltődése előtt jelenik meg.
Ez lehet például
- Facebook like ablak,
- a tartalomba ágyazott, a képernyő görgetés nélkül látható részét teljes egészében eltakaró banner, vagy
- egy alkalmazás letöltését propagáló ablak.
Minden olyan, a felhasználó számára haszontalan információ, ami a mobiltelefonok relatív kis kijelzőjét elfoglalják, és ezzel meggátolják, hogy az ember azonnal hozzá jusson a hasznos tartalomhoz.
Vannak olyan felugró ablakok, amik létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen valamilyen üzleti szempontból, vagy törvényi előírás miatt.
A Google nem bünteti
- az életkor igazolására,
- a cookie-k használatára,
- a fizetős tartalmak beléptetésére szolgáló pop-up-okat.
És itt jön a lényeg! Semmilyen olyan felugró ablakot nem vesz figyelembe az új Google algoritmus, ami felhasználói közreműködés eredményeként jelenik meg. Ide tartoznak az un. exit pop-up-ok is, amik a böngésző bezárásának szándékát érzékelve jelennek meg.
Akkor most megnyugodhatok?
Igen, megnyugodhatsz.
Továbbra is használhatod a listaépítésnél kincset érő feliratkoztatást, az upsell ajánlatokat tartalmazó, vagy a kilépés előtt megjelenő felugró ablakot. Feltéve, ha ezek nem az oldal betöltődése előtt, hanem késleltetéssel, vagy felhasználói közreműködés alapján jelennek meg.