fbpx
+36 70 380 2745 csernaikata@seostrategia.hu

Search Console használata a SEO eredmények mérésére

A keresőoptimalizálásban az a jó, hogy objektíven mérhető az eredménye. Legyen szó folyamatos munkáról vagy egyszeri SEO Auditról, fontos tisztában lennünk vele honnan indultunk és hova jutottunk. A SEO szakmában szeretik azt sugallni, hogy az az igán profi, aki méregdrága Rank Tracker alkalmazásokat használ. Ezzel szemben célra tökéletesen megfelelő az ingyenes Google Search Console használata.

Én SEO szakemberként is ezt használom az ügyfél projektjeim nyomonkövetésére. Kisvállalkozóként neked is bőven elég, ha havi, esetleg heti rendszerességgel ránézel a Search Console fiókodra. Ahhoz, hogy értsd, amit látsz benne, összeszedtem neked a Search Console mérőszámokat és azok jelentését.

Search Console mérőszámok

A Search Console felületén ezekkel a mérőszámokkal találkozol:

  • Lekérdezés
  • Kattintások
  • Megjelenések
  • CTR
  • Elhelyezkedés
Search Console mérőszámok

Search Console mérőszámok

Search Console mérőszám – Lekérdezések

Lekérdezések álnéven azokat a kulcsszavakat találjuk, amelyekre a honlapunk a Google kereső találati listában megjelenik.

Search Console mérőszám – Kattintások

A kattintások az adott kulcsszóra a Google keresőből jövő átkattintások számát jelenti.

Fontos különbség, hogy míg a Google Analyitcs a honlapra érkező összes látogatást méri, addig a Google Search Console csak és kizárólag a keresőből jövőket. Ezért a Search Consoleban összességében mindig kevesebb kattintást fogsz látni, mint az Analyticsben.

Search Console mérőszám – Megjelenések

A megjelenések azt jelenti, hogy az adott kulcsszóra hányszor jelent meg a honlapod a felhasználó szeme előtt a találati listában.

Fontos, hogy csak azok a megjelenések számítódnak ide, amelyeket látott egy felhasználó. Ha a honlapod egy lekérdezésre ill. kulcsszóra a találati lista harmadik oldalán jelenik meg, akkor azt csak akkor veszi számításba a Google, ha a felhasználó el is lapozott oda.

Search Console mérőszám – CTR

CTR jelentése magyarul átkattintási arány. Ennek megfelelően egy százalékos értékről beszélünk. Azt mutatja meg, hogy egy adott lekérdezésre ill. kulcsszóra történő megjelenésből milyen arányban kattintottak át a felhasználók.

Az átkattintási arány szoros összefüggésben van az elhelyezkedéssel. Minél jobb pozícióban jelenik meg a honlap a találati listán, annál nagyobb az átkattintási arány. Érdemes ezt a két mérőszámot összefüggésében is figyelni, erről a cikk további találsz még hasznos információt.

Search Console mérőszám – Elhelyezkedés

Itt megint csak egy álnévről van szó. Ez a helyezés. Erre az adatra vagyunk kíváncsiak, amikor azt kérdezzük, hogy hányadik az oldalam igazából?

Az elhelyezkedés lehet egész vagy tört szám is. Amikor tört számot látsz, azt jelenti, hogy két helyezés között ugrál az oldalad. Azaz amikor egy kulcsszóra az oldal a 9,4. helyen van, akkor hol a 9., hol a 10. helyen jelenik meg a találati listában.

Összesített mérőszámok

Ugyanezeket a mérőszámokat a Google Search Console teljesítmény nézetében összesítve is megtalálod. A változásukat pedig grafikonon is nyomonkövetheted.

Search Console összesített mérőszámok

Search Console összesített mérőszámok

Az összes kattintás és összes megjelenítés a fenti fogalommagyarázatok fényében könnyen érthető. A honlap összes lekérdezésére ill. kulcsszavára történő megjelenést és kattintást mutatja.

Az átlagos CTR már egy fogósabb mutatószám, amire kevésbé érdemes figyelni. Ez ugyanis valóban egy átlag: ha a honlapod 1000 kulcsszóra jelenik meg, akkor ezek átkattintási arányát összegzi és osztja el ezer felé.

Belátható, hogy nincs olyan honlap, amely mind az ezer kulcsszavára előkelő helyen jelenne meg. A századik helyen megjelenő kulcsszóra senki nem kattint rá, míg az első helyen lévőre akár 40-50/%-is lehet az átkattintási arány. Ezért az átlagos CTR mindig alacsonyabb érték lesz, mint egy-egy kulcsszó CTR-je. Ezért nem érdemes elszomorodni, ha itt alacsony értéket látsz.

Az átlagos pozíció még kevésbé fontos mutatószám. Az ügyfeleim gyakran hívnak fel azzal, hogy jajj, az átlagos pozícióm nagyon magas, vagy kedvezőtlen irányba változott.

Ahogy fentebb már írtam, ez egy átlag, mégpedig az összes kulcsszavad megjelenésének átlaga.

Amikor nekilátunk egy oldal keresőoptimalizálásának, gyakori, hogy az átlagos pozíció romlik. Ennek az az oka, hogy a honlap elkezd új kulcsszavakra is megjelenni.

Az új kulcsszóra nagyon ritka, hogy rögtön előkelő pozícióban jelenjen meg egy oldal. Kemény, nagy versenyű piacon gyakran a 70. hely környékéről indul. Jó állapotú honlapon, amely a témájában már jelentősebb eredményeket ért el a keresőben, egy-egy új kulcsszó a 20-30. hely között jelenik meg általában először. Innen kezd el erősödni, és 9-16 hónap alatt éri el a végső helyét.

Search Console átlagos pozíció vs. megjelenés

Search Console átlagos pozíció vs. megjelenés

Ahogy javul az új kulcsszavak helyezése, úgy fog javulni az átlagos pozíció is. Azonban van egy fontos összefüggés: amikor az átlagos pozíció 10 alá kerül, jelentősen megugrik az átkattintások száma. Ekkor mondhatjuk azt, hogy beérett a keresőoptimalizálási munka eredménye.

SEO eredmények mérése Search Console-al

A keresőoptimalizálás eredményét mindig valamihez viszonyítjuk. Csupán egy teljen új oldal esetében indulunk a nulláról.

Ezért amikor elkezdesz komolyan foglalkozni a keresőoptimalizálással – vagy igénybe veszel egy SEO Auditot – mindig jelölj ki egy bázis időszakot. Bázisként én mindig a munkakezdés előtti utolsó lezárt hónap adatait mentem el.

Fontos azt is rögzíteni, hogy mikor mit változtattál. Ezt a legegyszerűbb egy excel táblában vezetni.

Írd fel

  • mikor (dátum)
  • melyik aloldalon (URL)
  • mit (technikai beállítás, title, meta leírás, aloldal szöveg, termékek listázása)
  • miről (régi értékek)
  • mire (új értékek)

módosítottál. Így pontosan vissza tudod mérni, hogy melyik változtatás milyen eredményt hozott.

Jelölj ki néhány kiemelt fontosságú kulcsszót, aminek a helyezését mérni szeretnéd.

Havonta egyszer, minden hónap végén írd fel a fő mérőszámokat összesítve és az fontos kulcsszavakra külön-külön is.

Az összesített mérőszámoknál számold ki a bázis időszakhoz képest mért változást. Oszd el az aktuális havi értéket a bázis időszak értékével. Ha itt egy 100 fölötti számot látsz, akkor a keresőoptimalizálás javított az oldal eredményén.

Search Console bázis adatokhoz való viszonyítás

Search Console bázis adatokhoz való viszonyítás

Egy újonnan indult honlap esetében a tudatos SEO tervezés és kivitelezés nagyon komoly eredményt tud elérni.

Search Console bázis adatokhoz való viszonyítás 2.

Search Console bázis adatokhoz való viszonyítás 2.

Ezzel a módszerrel egy jelentős látogatottságú honlap esetén is jól kimutatható a változás.

Összehasonlítás a Search Console-ban

2019 óta a Search Console 16 havi adatot mutat meg visszamenőleg. Ezzel együtt megjelent az összehasonlítás lehetősége is.

Így ha korábban nem vezettél ilyen táblázatot, vagy irtózol minden adminisztrációtól, az összehasonlítást a Search Console felületen is megteheted.

Ehhez kattints a Search Console / Teljesítmény menüpont alatta a Dátum melletti ceruza ikonra.

Search Console adatok összehasonlítása

Search Console adatok összehasonlítása

Ezután kattints a felugró ablakban az Összehasonlítás menüpontra és válaszd ki milyen időszakos adatok szeretnél összehasonlítani.

Search Console adatok összehasonlítása

Search Console adatok összehasonlítása

A legegyszerűbben értelmezhető összehasonlítás az utóbbi 3 hónap összehasonlítása a tavalyi évekkel. Így a jelenlegi aktuális eredménye az előző évihez tudod mérni.

Az összehasonlítás eredményét a grafikon nagyon látványosan mutatja meg.

Search Console adatok összehasonlítása

Search Console adatok összehasonlítása

Ahogy látod, drága szoftverek nélkül is pontosan nyomon követheted a weboldalad eredményeit. Ha az eredmények kiértékelésében segítségre van szükséged, vagy olyat látsz, amivel nem vagy elégedett, keress bátran!

Csernai Kata SEO szakember

Csernai Kata SEO szakember

Honlaptulajdonosoknak segítek kiszámítható, stabil látogatottságot szerezni a Google keresőből, hirdetési költségek nélkül.

Ha most találkozol velem először, még nem tudhatod, miért bízz bennem. Nézd meg, milyen szakmai utat jártam be, és milyen eredményeket értem el. Ezek alapján döntsd el magad, érdemes-e SEO kérdéseken rám hallgatnod.

Ismerj meg

Keresés SEO tippek között

seo szolgáltatások

kiemelt seo témák

Szerző: Csernai Kata
Csernai Kata SEO szakember vagyok. Online vállalkozóknak segítek folyamatosan új érdeklődőket szállítani a keresőből, hirdetési költségek nélkül. Főként tartalmai SEO-val és bivalyerős linkekkel foglalkozom. Nem egy webes rendszerben hiszek, hanem abban, hogy szakértelemmel és kellő alapossággal minden rendszerben meg lehet találni a kihagyott lehetőségeket.

Hasonló bejegyzések

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

SZERZŐI JOGOK - TÁJÉKOZTATÁS - KÖTBÉR A SeoStrategia.hu teljes tartalma szerzői jogvédelem alatt áll. A jogtulajdonos a szerző Csernai Kata SEO szakember .

A honlap tartalmáról, és a honlapról letölthető információs anyagokról tilos bármilyen olyan másolatot készíteni, bármilyen módon sokszorosítani, nyilvánosan bemutatni, részben vagy egészben közzétenni, saját hasonló terméket, szolgáltatást létrehozni a termék alapján, amelyhez a szerző ill. a jogtulajdonos előzetesen nem járult hozzá, és amelyen szerzőségük nem került feltüntetésre.

Amennyiben a SeoStrategia.hu weboldalon szereplő bármilyen saját (szöveg, képi, videó, ábra, infografika vagy egyéb) tartalmát más személy vagy cég honlapján vagy bármely más online vagy offline felületén vagy eszközén, bizonyíthatóan azonos vagy nagy mértékben hasonló formában megjelenik, a weboldal üzemeltetője (SEO Stratégia Bt., tulajdonos Csernai Katalin) másolt oldalanként 50.000 Ft / nap összegű kötbért számláz a jogtalan felhasználónak.

A kötbért a felfedezést napjától számítva addig a napig kerül felszámításra, amely napon a kérdéses tartalmakat a jogtalan felhasználó véglegesen eltünteti saját felületéről. Szöveg esetén másolt oldalnak minősül, ha az átvétel az adott teljes oldal tartalom 10%-ánál nagyobb mértékben tartalmazza a nem engedélyezetten átvett tartalmat. Kép, videó, ábra, infografika átvétele és felhasználása esetén bármely átvett tartalom teljes oldalnak számít.

Az átvétellel és a felhasználással a felhasználó kifejezetten elfogadja ezen kötbér megállapodást. A fent említett tartalmak átvételének és felhasználásának bizonyítására közjegyzői internetes tartalomtanúsítást alkalmazunk, amely közokirat. A közokirat költségét a kötbérrel együtt a jogtalan felhasználó köteles megtéríteni.