Search Console használata a SEO eredmények mérésére

0

A keresőoptimalizálásban az a jó, hogy objektíven mérhető az eredménye. Legyen szó folyamatos munkáról vagy egyszeri SEO Auditról, fontos tisztában lennünk vele honnan indultunk és hova jutottunk. A SEO szakmában szeretik azt sugallni, hogy az az igán profi, aki méregdrága Rank Tracker alkalmazásokat használ. Ezzel szemben célra tökéletesen megfelelő az ingyenes Google Search Console használata.

Én SEO szakemberként is ezt használom az ügyfél projektjeim nyomonkövetésére. Kisvállalkozóként neked is bőven elég, ha havi, esetleg heti rendszerességgel ránézel a Search Console fiókodra. Ahhoz, hogy értsd, amit látsz benne, összeszedtem neked a Search Console mérőszámokat és azok jelentését.

Search Console mérőszámok

A Search Console felületén ezekkel a mérőszámokkal találkozol:

  • Lekérdezés
  • Kattintások
  • Megjelenések
  • CTR
  • Elhelyezkedés

Search Console mérőszámok

Search Console mérőszám – Lekérdezések

Lekérdezések álnéven azokat a kulcsszavakat találjuk, amelyekre a honlapunk a Google kereső találati listában megjelenik.

Search Console mérőszám – Kattintások

A kattintások az adott kulcsszóra a Google keresőből jövő átkattintások számát jelenti.

Fontos különbség, hogy míg a Google Analyitcs a honlapra érkező összes látogatást méri, addig a Google Search Console csak és kizárólag a keresőből jövőket. Ezért a Search Consoleban összességében mindig kevesebb kattintást fogsz látni, mint az Analyticsben.

Search Console mérőszám – Megjelenések

A megjelenések azt jelenti, hogy az adott kulcsszóra hányszor jelent meg a honlapod a felhasználó szeme előtt a találati listában.

Fontos, hogy csak azok a megjelenések számítódnak ide, amelyeket látott egy felhasználó. Ha a honlapod egy lekérdezésre ill. kulcsszóra a találati lista harmadik oldalán jelenik meg, akkor azt csak akkor veszi számításba a Google, ha a felhasználó el is lapozott oda.

Search Console mérőszám – CTR

A CTR jelentése magyarul átkattintási arány. Ennek megfelelően egy százalékos értékről beszélünk. Azt mutatja meg, hogy egy adott lekérdezésre ill. kulcsszóra történő megjelenésből milyen arányban kattintottak át a felhasználók.

Az átkattintási arány szoros összefüggésben van az elhelyezkedéssel. Minél jobb pozícióban jelenik meg a honlap a találati listán, annál nagyobb az átkattintási arány. Érdemes ezt a két mérőszámot összefüggésében is figyelni, erről a cikk további találsz még hasznos információt.

Search Console mérőszám – Elhelyezkedés

Itt megint csak egy álnévről van szó. Ez a helyezés. Erre az adatra vagyunk kíváncsiak, amikor azt kérdezzük, hogy hányadik az oldalam igazából?

Az elhelyezkedés lehet egész vagy tört szám is. Amikor tört számot látsz, azt jelenti, hogy két helyezés között ugrál az oldalad. Azaz amikor egy kulcsszóra az oldal a 9,4. helyen van, akkor hol a 9., hol a 10. helyen jelenik meg a találati listában.

Összesített mérőszámok

Ugyanezeket a mérőszámokat a Google Search Console teljesítmény nézetében összesítve is megtalálod. A változásukat pedig grafikonon is nyomonkövetheted.

Google Search Console összesített mérőszámok

Az összes kattintás és összes megjelenítés a fenti fogalommagyarázatok fényében könnyen érthető. A honlap összes lekérdezésére ill. kulcsszavára történő megjelenést és kattintást mutatja.

Az átlagos CTR már egy fogósabb mutatószám, amire kevésbé érdemes figyelni. Ez ugyanis valóban egy átlag: ha a honlapod 1000 kulcsszóra jelenik meg, akkor ezek átkattintási arányát összegzi és osztja el ezer felé.

Belátható, hogy nincs olyan honlap, amely mind az ezer kulcsszavára előkelő helyen jelenne meg. A századik helyen megjelenő kulcsszóra senki nem kattint rá, míg az első helyen lévőre akár 40-50/%-is lehet az átkattintási arány. Ezért az átlagos CTR mindig alacsonyabb érték lesz, mint egy-egy kulcsszó CTR-je. Ezért nem érdemes elszomorodni, ha itt alacsony értéket látsz.

Az átlagos pozíció még kevésbé fontos mutatószám. Az ügyfeleim gyakran hívnak fel azzal, hogy jajj, az átlagos pozícióm nagyon magas, vagy kedvezőtlen irányba változott.

Ahogy fentebb már írtam, ez egy átlag, mégpedig az összes kulcsszavad megjelenésének átlaga.

Amikor nekilátunk egy oldal keresőoptimalizálásának, gyakori, hogy az átlagos pozíció romlik. Ennek az az oka, hogy a honlap elkezd új kulcsszavakra is megjelenni.

Az új kulcsszóra nagyon ritka, hogy rögtön előkelő pozícióban jelenjen meg egy oldal. Kemény, nagy versenyű piacon gyakran a 70. hely környékéről indul. Jó állapotú honlapon, amely a témájában már jelentősebb eredményeket ért el a keresőben, egy-egy új kulcsszó a 20-30. hely között jelenik meg általában először. Innen kezd el erősödni, és 9-16 hónap alatt éri el a végső helyét.

Ahogy javul az új kulcsszavak helyezése, úgy fog javulni az átlagos pozíció is. Azonban van egy fontos összefüggés: amikor az átlagos pozíció 10 alá kerül, jelentősen megugrik az átkattintások száma. Ekkor mondhatjuk azt, hogy beérett a keresőoptimalizálási munka eredménye.

SEO eredmények mérése Search Console-al

A keresőoptimalizálás eredményét mindig valamihez viszonyítjuk. Csupán egy teljen új oldal esetében indulunk a nulláról.

Ezért amikor elkezdesz komolyan foglalkozni a keresőoptimalizálással – vagy igénybe veszel egy SEO Auditotmindig jelölj ki egy bázis időszakot. Bázisként én mindig a munkakezdés előtti utolsó lezárt hónap adatait mentem el.

Fontos azt is rögzíteni, hogy mikor mit változtattál. Ezt a legegyszerűbb egy excel táblában vezetni.

Írd fel

  • mikor (dátum)
  • melyik aloldalon (URL)
  • mit (technikai beállítás, title, meta leírás, aloldal szöveg, termékek listázása)
  • miről (régi értékek)
  • mire (új értékek)

módosítottál. Így pontosan vissza tudod mérni, hogy melyik változtatás milyen eredményt hozott.

Jelölj ki néhány kiemelt fontosságú kulcsszót, aminek a helyezését mérni szeretnéd.

Havonta egyszer, minden hónap végén írd fel a fő mérőszámokat összesítve és az fontos kulcsszavakra külön-külön is.

Az összesített mérőszámoknál számold ki a bázis időszakhoz képest mért változást. Oszd el az aktuális havi értéket a bázis időszak értékével. Ha itt egy 100 fölötti számot látsz, akkor a keresőoptimalizálás javított az oldal eredményén.

Egy újonnan indult honlap esetében a tudatos SEO tervezés és kivitelezés nagyon komoly eredményt tud elérni.

Ezzel a módszerrel egy jelentős látogatottságú honlap esetén is jól kimutatható a változás.

Összehasonlítás a Search Console-ban

2019 óta a Search Console 16 havi adatot mutat meg visszamenőleg. Ezzel együtt megjelent az összehasonlítás lehetősége is.

Így ha korábban nem vezettél ilyen táblázatot, vagy irtózol minden adminisztrációtól, az összehasonlítást a Search Console felületen is megteheted.

Ehhez kattints a Search Console / Teljesítmény menüpont alatta a Dátum melletti ceruza ikonra.

Ezután kattints a felugró ablakban az Összehasonlítás menüpontra és válaszd ki milyen időszakos adatok szeretnél összehasonlítani.

A legegyszerűbben értelmezhető összehasonlítás az utóbbi 3 hónap összehasonlítása a tavalyi évekkel. Így a jelenlegi aktuális eredménye az előző évihez tudod mérni.

Az összehasonlítás eredményét a grafikon nagyon látványosan mutatja meg.

Ahogy látod, drága szoftverek nélkül is pontosan nyomon követheted a weboldalad eredményeit. Ha az eredmények kiértékelésében segítségre van szükséged, vagy olyat látsz, amivel nem vagy elégedett, keress bátran!

Share.

About Author

Online vállalkozóknak segítek folyamatosan új érdeklődőket szállítani a keresőből, hirdetési költségek nélkül. IT tanácsadóként 15 évnyi tapasztalatom van informatikai projektek vezetésében, az ügyfelek és fejlesztők közötti kapcsolatteremtésben. 2006 óta üzemeltetek webáruházakat. Fő szakterületem a webáruház SEO.

Leave A Reply