Mit jelent a vendégblogolás?
Vendégblogolásnak hívjuk azt, amikor a saját szakértői tartalmunkat más honlapunkon, a saját nevünkben jelenítjük meg. Alapesetben ennek célja a szakértői márkánk erősítése.
Az utóbbi években a Google egyre finomodó algoritmusa már nem csak a honlapunkra mutató linkek számát veszi figyelembe a rangsoroláskor. Egyre jobban előtérbe kerül ezeknek a linkeknek a minősége is. Még mindig nagyon fontos, hogy milyen erősségű domainról kapunk linket. Viszont egyre fontosabb, hogy az a bizonyos link a témánkhoz kapcsolódó, releváns szövegkörnyezetből érkezzen.
Emiatt értékelődött fel a blogbejegyzésben elhelyezett linkek értéke, és ettől lett a vendégblogolás egy haladó linképítési technika is. Tapasztalatok azt mutatják, hogy egy, a témához kapcsolódó alacsonyabb DA (domaint authority) értékű honlapról kapott link jobban erősít, mint egy magasabb DA értékű, de teljesen idegen témájú honlapról érkező.
Milyen honlapon érdemes vendégblogolni?
Nem mindegy tehát, hogy a gondosan megírt cikkedet milyen oldalon jeleníted meg. Erre figyelj a vendégblog kihelyezése során:
- Azonos, vagy hasonló célcsoport
- Hasonló, vagy a tiédhez kapcsolódó téma
- „Egészséges” honlap
- Dofollow link elhelyezése
Olyan honlapokat érdemes felkutatnod, ahol a célcsoport hasonló a tiédhez, de nem vagytok egymásnak konkurensei. Például egy sminkes bátran felveheti a kapcsolatot egy fodrásszal, hiszen a célcsoportjuk és a témakörük (szépségápolás) is hasonló, azonban nem fogják egymás ügyfeleit elhalászni.
Bár a téma relevancia nagyon fontos, ezt lehet kreatívan kezelni. A lényeg az, hogy a két honlap témaköre hasonló legyen.
Például egy duguláselhárítással foglalkozó honlapról – legyen az akár az első helyen a saját témájában – nem érdemes egy sminkes honlapjára linket építeni. De már egy életmóddal, szépségápolással vagy akár egy egészségestudatos élettel kapcsolat honlapra tudunk olyan témát találni, ami a kettőt összekötheti. Légy kreatív! Én adtam már linket fogfehérítésre boros témájú honlapról, ahol az összekötő kapocs az volt, hogy a vörösbor elszínezheti a fogakat.
Fontos, hogy a honlap, amiről a linket kapod, „egészséges” legyen. Azaz legyen karbantartva, ne legyen feltörve, ne legyen vírusos, ne legyen tele a linkprofilja SPAM linkekkel és a rajta lévő tartalom értékes legyen. A linképítésre felhúzott „saláta oldalak” és a hirdetési bevételre hajtó klikkvadász álhíroldalak, még ha nagy látogatottsággal is rendelkeznek, értéktelen linkeket adnak. Ha ezekből sokat, nagyon sokat veszel, mozdíthatnak a helyezéseden, de hosszú távon vagy nem használnak semmit, vagy inkább ártanak.
Hivatalosan, minden fizetett tartalomban elhelyezett linket „nofollow” címkével kellene jelölni. A tapasztalat azt mutatja, hogy a nofollow linkek is adnak át link erőt. Ezzel együtt én szeretek biztosra menni: legyen a cikkben elhelyezett link dofollow, azaz ne legyen mögé biggyesztve se a nofollow, se más paraméter.
Hogyan lehet vendégblogolásra alkalmas honlapokat találni?
Hosszadalmas egyeztetéssel. Külföldön, főként angol nyelvterületen komplett cégek élnek abból, hogy vendégblogolásra alkalmas oldalakat kutatnak fel az ügyfeleiknek, és azokon ingyenes megjelenést szereznek számukra.
Magyarországon inkább az működik, hogy a vállalkozók a saját kapcsolati hálójukon keresztül próbálnak megjelenéshez jutni. Ha tagja vagy egy kapcsolatépítő csoportnak, vagy valamilyen tematikus vállalkozói klubnak, jó eséllyel találsz olyat a társaságban, aki hajlandó megjeleníteni egy cikkedet.
Vannak un. linkcsere csoportok a Facebookon is, ide bárki beléphet. Ma már ezek a csoportok is inkább a vendégblogok megjelenítését támogatják, mint az egyszerű keresztbe linkelést.
Működő technika az is, hogy a saját szempontjaid által válogatott honlapokat direktben megkeresed, és felajánlod számukra a tartalmadat.
Sokan félnek ettől a technikától, mert azt gondolják: miért is tenné ki valaki az én cikkemet? A válasz nagyon egyszerű. A tartalom gyártás hosszadalmas és fáradtságos munka. Ezért mindenki örül, ha más dolgozik helyette. Egyre kell figyelni: a megjelenítendő vendég blog tartalmas, értékes legyen a publikáló célcsoportja számára is.
Gyakran csak ezért, az értékes tartalomért beengedik a cikkedet. Lehetséges, hogy cserébe ők is kérnek megjelenési lehetőséget. Ez egy teljesen rendben lévő, win-win szituáció. Érdemes azonban a megjelenéseket időben eltolni, vagy ha több weboldalad is van, másik weboldalon publikálni, mint ami a linket kapta. Az egyszerű keresztbe linkelés nem a legszerencsésebb. Bár egy-egy ilyen akció még nem lesz káros hatással a honlapodra, tömegesen inkább ne csináld!
A vendégblogolás nehézségei
A megfelelő publikálási hely felkutatása mellett vannak még a vendégblogolásnak buktatói. A téma választásban is lehet kihívás: nem mindig egyszerű olyat találni, ami mindkét félnek tökéletesen megfelel.
A cikk elkészítése maga is lehet kihívás, ha nem vagy írói vénával megáldva. Ez esetben érdemesebb szövegírót megbízni, mert gyorsabban, hatékonyabban – és az esetek többségében – jobban ír. Ugyan van költsége, de sokszor egyszerűbb a díját kifizetni, mint napokig ülni az üres word fájl előtt.
Ha szívesen írsz, könnyebb dolgod van. A vendégblog megírása során vedd figyelembe a SEO szövegírás szabályait! Ha nem tudod mik azok, vagy hogyan alkalmazd őket, jelentkezz a SEO szövegírás workshopomra, és megtanítalak rá.
A legnagyobb nehézséget azonban az egyeztetés jelenti. Az eseteknek legalább a felében elhal a kezdeményezés. Rettenetesen bosszantó, amikor hosszas egyeztetés után elküldöd a kész cikket, majd nem történik semmi. Mivel ingyenes megjelenésről van szó, gyakran nehezünkre esik sürgetni, utána nyúlni ezeknek a szálaknak. Marad a bosszankodás a feleslegesen végzett munka miatt. Még rosszabb a helyzet, ha te már megjelentetted a partner cikkét, a viszonzásul beígért publikációt viszont nem kapod meg.
Hatékony megoldás a vendégblogolásra: WhitePress
A WhitePress tartalom terjesztési platform nagyban megkönnyíti a vendégblogolást. A gyakran hetekig tartó keresgélést és egyeztetést tudod kiváltani a segítéségével úgy, hogy a cikk megjelentetése max. egy órás munkádba kerül.
Bár a kiszemelt publikáló visszautasíthatja a cikk megjelentetését, ha az a saját maga által felállított szabályoknak nem felel meg, erről azonnal egyértelmű visszajelzést kapsz. Mivel az egész folyamat szabályozottan, standardizált módon zajlik, biztos lehetsz abban, hogy a cikk befogadását követően, maximum három napon belül is meg is jelenik.
A WhitePress szakemberei minden regisztrált oldalt megvizsgálnak tartalmi és technikai szempontok alapján is. Ezeket egy 10-es skálán pontozzák, így egyszerűen ellenőrizheted, hogy a publikálásra kiszemelt oldal egészséges-e. Sőt, külön szűrni tudsz a kiemelt minőségű portálokra.
Ezen kívül számos más paraméterre is szűrhetsz, mint például:
- téma
- portál típus
- régió
- minimális látogatószám
- dofollow link elhelyezési lehetősége.
A rendszeren keresztül a tematikus blogok mellett ma már az ország legnagyobb látogatottsággal rendelkező hírportáljai is elérhetők a számodra. Azok, akik az utcáról beesett kisvállalkozóval szóba se állnak, vagy olyan listaáras ajánlatot adnak, hogy a szemed is könnybe lábad. Egy országos hírportálnál a PR cikk megjelenítés listaára 5-600.000 Ft + ÁFA is lehet. Ügynökségen keresztül ezek a megjelenések átlagosan 300-350.000 Ft + ÁFA-ért már megszerezhetők. A WhitePressen keresztül ugyanezek a nagy portálok tized ekkora ráfordítással elérhetők.
Igen, a rendszer használata pénzbe kerül. Talán ez az egyetlen hátránya, amit elmondhatok róla. De ennek a pénznek túlnyomó többsége a publikálóhoz kerül. Sőt, maga a publikáló határozza meg a saját árait, amelyből a WhitePress egy szerény jutalékot von csak le.
Figyelj, mert ez számodra is egy lehetőség! Nem csak hirdetőként, hanem publikálóként is csatlakozhatsz a rendszerhez. Ha vannak tematikus blogjaid, nagyobb látogatottságú oldalaid, te magad is vállalhatsz a rendszerükön keresztül vendégblog megjelenítést.
A WhitePress nem magyar találmány. Európában hét országban vannak jelen. A rendszerben több mint 16.000 publikációs hely érhető el, kilenc nyelven, köztük angolul is. Azaz, ha idegen nyelvű honlapra szeretnél linket építeni, rajtuk keresztül ezt is megteheted.
Ahogy arról már írtam, a beépített keresővel villámgyorsan kiválaszthatod, hol akarod a cikked megjelentetni. A cikket magát egy word-höz nagyon hasonló felületen keresztül tudod feltölteni. Beállíthatod a pontos formázást és képeket is tudsz csatolni. Ha nem tudsz saját cikket átadni, kérheted a segítségüket a szövegírásban is. Moderált díjért valódi újságírók készítik el helyetted a vendégblogodat.
A feltöltött cikkre általában néhány órán belül reagálnak a szerkesztőségek. Értesítést kapsz róla, amikor feltöltik a portálra, és kérik a jóváhagyásodat. Ha valami nem megfelelően van publikálva, akkor van lehetőséged módosítást kérni. Számomra kifejezetten kellemes meglepetés volt, hogy még Magyarország egyik legnagyobb portálján is néhány órán belül javították, amit kértem.
A vendégblogolás haszna
A WhitePressen keresztül megjelentett cikkek nem valódi PR cikkek a szó eredeti, ügynökségi értelmében. Azaz nem feltétlenül tudod őket forgalomterelésre használni, mert a nagy portálok esetében jellemzően a cikkek nem kapnak címoldali kiemelést, és garantált látogatószámot sem vállalnak. Azonban a cikkben elhelyezett linkek átadják ezeknek a brutálisan erős domaineknek az erejét.
Hadd szemléltessem ezt egy példával!
Nemrégiben egy otthon automatizálás témájú honlapra építettünk linket a WhitePress rendszerén keresztül. 9 hónapja dolgozom együtt ezzel az oldallal, a célunk az, hogy az „okos otthon” kulcsszóra az első oldalra felhozzuk. Mivel az erre szánt költségkeret minimális, ezért nagyon óvatosan tudunk csak haladni a linképítéssel.
A WhitePressen keresztül az egyik legnagyobb magyar portál tech rovatában jelentettünk meg egy cikket. A cikket az ügyfél megírta, a megjelentetés költsége így kevesebb, mint 50.000 Ft volt. A publikált cikkben egyetlen dofollow linket lehetett elhelyezni. Ez az egyetlen link okozta a fenti grafikonon látható emelkedést. Ezt a nehéz kulcsszót csupán két hét alatt közel 5 helyezéssel hozta feljebb. Azt hiszem, ez az eredmény magáért beszél.