fbpx

Kulcsszókutatás haladóknak: így csináld, ha már működő oldalad van

Írta: Csernai Kata

   |   

Frissítve: 2023. 09. 21

   |   

Olvasási idő:

Kulcsszókutatás haladóknak header

A kulcsszókutatás egyszerű. Valamelyik szuper szoftverrel kigyűjtöd a témádhoz kapcsolódó kulcsszavakat, csoportosítod őket típus és keresési szándék szerint, és már készen is vagy. (Majdnem) ilyen egyszerű, amikor egy új weboldal vagy egy új tartalom kulcsszó listáját állítod össze.

De mi van akkor, ha már van egy évek óta működő webshopod, ami (remélhetőleg) sok-sok kulcsszóra rangsorol a keresőben? Ez már egy jóval fogósabb kérdés.

Ebben a cikkben bemutatom azokat a lépéseket, amelyeken keresztül felmérheted a jelenlegi kulcsszavaidat, kirostálhatod közülük azokat, amikkel érdemes foglalkozni, és olyan új kulcsszavakat találhatsz, amivel tovább tudod növelni az organikus látogatóid számát.

Kulcsszókutatás alapok, más perspektívából

A kulcsszókutatás alapjai ezerféle verzióban megtalálhatóak a neten, akár magyarul, akár angolul. Itt, ezen az oldalon is számos anyagot találsz a témával kapcsolatban. Ezért nem akarok hosszasan írni a kulcsszó típusokról, vagy a kulcsszó kereső eszközökről. De van néhány alaptétel, amiket tisztáznunk kell.

Webshop SEO Esettanulmány

Stabil, ingyenes forgalom a Google-ből – hirdetési költségek nélkül. Így növeltük meg +130%-kal ügyfelünk organikus forgalmát.

Google kulcsszókutatás vs. Ads kulcsszókutatás

A Search Engine Marketing (SEM) a hagyományos értelmezésben az összes, keresőben való megjelenést célzó marketing tevékenységet jelenti. Ennek egyik része a keresőoptimalizálás, azaz SEO, amikor un. organikus találatként jelenik meg az adott weboldal a találati listában. A másik része, a fizetett hirdetések, amikor a találati listában való megjelenésért fizetnek. Ma már gyakran a SEM kifejezést kizárólag a fizetett hirdetésekre értik.

Keresőmarketing (SEM) bemutatása grafikonon

A közös bennük az, hogy mindkét esetben a megjelenés alapja az a kulcsszó, amelyre a felhasználók keresnek. Így mind a fizetett, mind az organikus látogatószerzés esetén kulcsszókutatást kell végezni.

Az egyik legelterjedtebb és az online vállalkozók számára legkönnyebben elérhető kulcsszókutató eszköz a Google Ads kulcsszótervezője. Ezt az eszközt alapvetően azért fejlesztette ki a Google, hogy a fizetett hirdetések (PPC) esetén meg lehessen találni azokat a kulcsszavakat, amelyekre a hirdetéseket meg akarjuk jelentetni.

A keresőoptimalizálással foglalkozók hamar rájöttek azonban, hogy ez az eszköz kiváló arra is, hogy az organikus látogatószerzéshez használják. Nagyon sokáig remekül működött is ez a módszer, amíg a Google úgy nem döntött, hogy korlátozza az Ads kulcsszótervező által listázott, relevánsak kapcsolódó kulcsszavak számát. Ezért a SEO szakemberek és ügynökségek egyre inkább „leszoktak” róla, és más, kulcsszókereső eszközökre tértek át, mint a SEMrush, Ahrefs vagy az Ubersuggest.

Vállalkozóként azonban még mindig sokan használják a Google Ads kulcsszótervezőt. Akinek ugyanis van futó hirdetése, pontos adatokat lát a keresési mennyiségekre vonatkozóan, külön előfizetési díj nélkül.

Gyakran azonban az adatok értelmezésében vannak félreértések. SEO szempontból kizárólag a kulcsszóra, ill. a keresések/hó mutatószámra van szükség.  

Kulcsszókutatás Google Ads kulcsszó tervezővel

Sokan a verseny mértékét is figyelembe veszik, holott ez a fizetett hirdetések közötti versenyre vonatkozik csupán. Azaz kizárólag azt a következtetét vonhatjuk le belőle, hogy a magas versenyű kulcsszavakra sokan hirdetnek, de ez nem ad semmilyen információt az organikus versenyre. Már csak azért sem, mert a fizetett hirdetések mindig a találati lista (SERP) tetején jelennek meg (sponsored vagy hirdetés megjelöléssel), míg az organikus találatok azok alatt jelennek meg a találati listában.

SEA vs SEO

A Google Ads kulcsszótervezés során számos más szempontot is figyelembe kell venni, mint az egyezések (teljes-, kifejezés vagy általános egyezés), vagy mint a kizáró kulcsszavak. 

A Google kulcsszókutatás, vagy másképpen mondva a SEO szempontú kulcsszókutatás során ezekre az információkra azonban nincs szükségünk. A közös szegmens, ahogy már említettem, maga a kulcsszó és keresési mennyiség. Ezen felül még fontos figyelembe vennünk a keresési nehézséget (SEO Difficulty vagy Search Difficulty), ill. azt, hogy az adott kulcsszóra melyik csatornából milyen arányban kattintanak át az emberek.

A keresési nehézség egy 0-tól 100-ig terjedő skálán mutatja meg, hogy mennyire nehéz az adott kulcsszóra a találati listájára előre kerülni. A különböző kulcsszókutató eszközök más-más módszer alapján számolják ezt a mutatószámot, de egy közös van bennük: minél nagyobb a szám, annál nehezebb kulcsszóról van szó. Azaz a jó organikus helyezés eléréséhez nagy energiabefektetésre van szükség.

Az, hogy az adott kulcsszóra melyik forgalmi csatornából hányan kattintanak át, egy nagyon fontos információ. Az Ubersuggest nagyon szépen megmutatja ezek arányát.

Ubersuggest: átkattintás marketing csatornánként

Miért fontos ez? Beláthatjuk, hogy teljesen fölösleges olyan kulcsszavakra SEO-zni, amikre vagy egyáltalán nem kattintanak (no clicks), vagy leginkább a fizetett megjelenésekből (paid) kattintanak át.

Keresőoptimalizálási szempontból tehát azok a kulcsszavak, amikkel a leginkább érdemes foglalkozni:

  • a témán belül értékelhető mennyiségű havi kereséssel rendelkeznek
  • nem túl magas keresési nehézségűek
  • viszont a SEO-ból való átkattintási arányuk magas.

A keresési szándék és annak fontossága

A keresési szándékról a nagy webshop SEO útmutatókban is írtunk már. Azonban itt is ki kell emeljem ennek fontosságát.

A keresési szándék (search intent) jelentése egyszerű: az adott kulcsszóra való kereséskor a felhasználók mit szeretnének viszont látni a találatok között. 

Kulcsszó kutatás menete táblázatokkal szemléltetve

Négyféle keresési szándékot különböztetünk meg:

  • Navigációs célú keresés (konkrét weboldalt/fizikai helyet keres a felhasználó)
  • Információs célú keresés (információszerzés, tájékozódás a felhasználó célja)
  • Kereskedelmi célú keresés (vásárlást megelőző kutatást hajt végre a felhasználó)
  • Tranzakciós célú keresés (konkrét vásárlásra irányuló keresés)

Fontos, hogy minden kulcsszóhoz a hozzá tartozó keresési szándéknak megfelelő tartalmat készítsük el. Ugyanis, ha nem megfelelő tartalomra bukkan a felhasználó, nagyon gyorsan be fogja zárni a böngésző ablakot. Azaz az adott aloldal visszafordulása aránya magas lesz, ez pedig negatívan hat a rangsorolásra.

Kulcsszó típusok felhasználása a sales funnel-ben

A sales funnel, vagy értékesítési tölcsér fogalmát biztosan ismered. Ezt azt az utat jelenti, amelyet a felhasználó bejár onnantól kezdve, hogy belépett a weboldaladra, odáig, hogy megvásárolja a terméket. Mivel a vásárlók mindig kevesebben lesznek, mint ahányan az oldalra beléptek, sőt, lépésről-lépésre fokozatosan morzsolódnak le, grafikusan ábrázolva egy tölcsér alakot láthatunk. Innen ered a magyar kifejezés neve. 

Egy SEO projekt során figyelnünk kell arra, hogy a sales tölcsér minden egyes pontjához biztosítsunk tartalmat. Ehhez jó tudni, hogy az értékesítési tölcsér mely pontján milyen kulcsszót érdemes használni.

Sales funnel és a használandó kulcsszó típus

Így biztosíthatjuk, hogy azt adjuk, amit kell, akkor, amikor kell.

Kulcsszókutatás lépései már működő weboldalak esetén  

Egy már működő weboldal esetében sokkal több szempontot kell figyelembe vennünk a kulcsszókutatás során, mint ha egy újonnan induló weboldalt tervezünk. A legjobb eredményeket a legrövidebb idő alatt akkor sikerül mindig elérnünk, ha már az oldal tervezése során bevonnak minket a munkába. Ez nem jelenti azt, hogy egy működő oldal esetében ne tudnánk javítani a helyzeten, egyszerűen csak több időt, energiát és szaktudást kell beletenni a projektbe.

Nyilván nem meglepő, hogy a projektjeink többsége már működő webodalak javítására irányul. Ez idáig jóval több, mint száz oldal optimalizálásában segítettünk már. Az ezekből a projektekből levont tapasztalatok alapján három olyan terület van, amire kiemelten figyelni kell a kulcsszókutatás során

Saját kulcsszavaink azonosítása és értékelése

Egy már működő weboldal esetén, legyen az szolgáltatói oldal vagy webshop, nem hagyhatjuk figyelmen kívül a jelenlegi állapotot. Már nem tiszta lappal indulunk, a weboldalunkról már van egy „ítélete” a Google-nek. Azaz az oldalaink egy részét már indexelte és rangsorolta. 

Sok esetben tapasztaljuk a kivitelezési projektjeink során, hogy ha a Google a „fejébe vett” valamit, azt nagyon nehéz onnan kiverni. Azaz, ha egy aloldalunk már rangsorol valamilyen kulcsszóra, nagyon nehéz azt másik kulcsszóra rangsoroltatni. 

Ezért elengedhetetlenül fontos, hogy tudjuk, melyik aloldalunk, milyen kulcszavakra, hányadik helyen jelenik meg a Google találati listáján. Könnyű dolgunk van, mivel ezt a Google Search Console pontosan megmutatja. Kisebb, szolgáltatói oldalak esetében ezeket az adatokat akár kézzel is kigyűjthetjük egy excel táblába. 

Webshopoknál, különösen, ha több ezer, vagy tízezer termékes webshopról beszélünk, ehhez a Looker Data Studio-t (leánykori nevén a Google Data Studio-t) hívhatjuk segítségül. Nagy előnye, hogy míg a Search Console-ban külön-külön látjuk a rangsoroló kulcsszavakat és URL-eket, ezeket a Looker Studio-ban két kattintással összerendelhetjük.

Kulcsszó kutatás Looker Studio report

A saját kulcsszavak vizsgálata során nagyon fontos a kulcsszókannibalizmus feltérképezése is. Kulcsszókannibalizmus alatt azt értjük, amikor ugyanarra a kulcsszóra több aloldalunk is rangsorol a Google keresőben.

Mi ezzel a probléma? Ha ugyanazon a domainen belül több tartalom is készült ugyanarra a kulcsszóra, a keresések kiszolgálása során a Google nem fogja tudni eldönteni, hogy melyiket részesítse előnyben. Hol az egyiket, hol a másikat fogja megjeleníteni, azaz az URL-ek versenyeznek egymással. Így ezek a különböző aloldalak sosem fognak tudni olyan jó teljesítményt elérni, mintha az adott kulcsszóra egyetlen, a keresési szándéknak megfelelő tartalom készült volna.

Ezen felül meg szoktuk még vizsgálni azt is, hogy melyek azok a kulcsszavak, amikre úgy rangsorol a weboldal, hogy arra még nincs önálló tartalom készítve. Ezek ugyanis instant forgalomszerzési lehetőséget jelentenek. Ugyanis, ha egy kulcsszóra a Google megjeleníti valamelyik aloldalunkat, azt jelenti, hogy magát a domaint relevánsnak tekint a kulcsszóra nézve. Tapasztalat, hogy ha ezekre a kulcsszavakra különálló, értékes tartalmat készítünk, nagyon hamar, akár néhány hét alatt a TOP10 találat közé rangsorolnak. 

Versenytársak kulcsszavainak elemzése

A SEO versenytárs elemzésről szóló cikkben már volt szó róla, hogy a versenytársak kulcsszavainak elemzése igazi kincsesbánya számunkra. 

Egyrészről remek ötleteket szerezhetünk arra vonatkozóan, hogy milyen plusz kulcsszavakat használhatunk fel a már jelenleg alkalmazottakon túl. Van ennél azonban egy sokkal fontosabb dolog is. Mégpedig az, hogy ha egy kulcsszót több versenytársunk is felhasznál, azt nekünk is fel kell használnunk ahhoz, hogy legalább olyan jó helyezést érjünk el, mint ők.

A legegyszerűbb módja ezen kulcsszavak felkutatásának a keyword gap elemzés. Ezt magyarul kulcsszóhiány-elemzésnek is nevezik néha, ami jól megmutatja, mit is jelent pontosan. A saját és a konkurens oldalak kulcsszó halmazának összehasonlításával megmutatja azon kulcsszavak listáját, amiket mi még nem használtuk fel, de a versenytársak igen.

Érdemes ezt az elemzést a több konkurens oldalra is elvégezni. Azokat a kulcsszavakat, amiket az összes konkurensünk használ, mi is használjuk fel! Készítsünk rájuk a keresési szándéknak megfelelő tartalmat, ami jobb, mint bármelyik konkurensé!

Nagyon fontos, hogy a search intent-et megfelelően mérjük fel. Nem biztos, hogy pontosan olyan típusú tartalmat kell gyártanunk, mint a konkurensünk. Ha kétségünk merül fel, akkor térjünk vissza a JPE módszerhez: nézzük meg, milyen típusú tartalmak rangsorolnak a TOP3 vagy TOP5 az adott kulcsszóra! Ha más típusú, mint a konkurensünké, nyert ügyünk van. Mivel ő nem jól mérte fel a keresési szándékot, sokkal könnyebb lesz egy közepes minőségű tartalommal is megelőzni.

Persze vannak a SEO-t haladó szinten művelő konkurensek is, akik pontosan tudják, milyen tartalmat kell gyártani. Ebben az esetben a bevált taktika az, hogy megnézzük, ezek a tartalmak milyen építőelemekből épülnek fel. Ezeket az elemeket felhasználva készítsük el a saját tartalmunkat, plusz adjunk hozzá valami egyedi, hasznos információt, amit csak nálunk megtalálható!

Ha nagyon tudományosan akarjuk a versenytársainkat tartalmait elemezni, végezzük el a TF-IDF elemzést is. Ezt jellemzően szoftveresen tudjuk megtenni, pl. a SEO Powersuite Rank Tracker alkalmazásával. 

”Szűz” kulcsszókutatás

Házon belül csak szűz kulcsszókutatásnak hívjuk, amikor a témához kapcsolódó kulcsszavakat nulláról elkezdjük lekutatni. Azaz összegyűjtünk és csoportosítunk minden olyan kulcsszót, ami az adott témához kapcsolódik.

Kiindulásként ehhez valamelyik kulcsszókutató eszközt, például a SEMrusht használjuk. Mi azért szeretjük ezt a szoftvert, mert maga az alkalmazás is segít a kulcsszavak csoportosítában. De ha nem akarsz sokat költeni a szoftver előfizetésre, a csoportosítás manuálisan is elvégezhető. 

Egészen egyszerűen exportáld ki a kulcsszó listát excelbe! Az excelben pedig kezd el „buta módon”, a jelentésük alapján csoportosítani a kulcsszavakat. Még nem kell sem a kulcsszó típust azonosítani, sem a keresési szándékon gondolkozni, egész egyszerűen csak a hasonló jelentésű szavakat csoportosítsd össze.

Kulcsszókutatás: kulcsszavak csoportosítása

Ez a csoportosítás felfedi számodra azokat a „csomópontokat”, amihez sok, különböző kulcsszó tartozik. Ezek már utalhatnak arra is, hogy milyen weboldal struktúrát érdemes kialakítani, de ne szaladjunk ennyire előre! Erről egy másik cikkben találsz részletes információt.

Kulcsszókutatás eredményeinek felhasználása

Eljutottunk egy fontos lépésig: megvannak a kulcsszavaink. Mégpedig vannak:

  • saját kulcsszavaink, amikre már rangosorolunk a Google-ben
  • versenytársak kulcsszavai, amire a többiek rangsorolnak, de mi nem
  • minden olyan kulcsszó, ami az oldalunk témájához kapcsolódik

A következő feladatok ennek a három kulcsszó listának az egybegyúrása. El kell döntenünk, hogy a három listából melyek lesznek azok a kulcsszavak, amiket fel fogunk használni.

Utána a kulcsszavakhoz kulcsszó típust, ill. felhasználói szándékot kell rendelni. Innen fogjuk tudni, hogy melyik kulcsszót, milyen aloldalhoz használjuk fel.

Ha ez megvan, nekiláthatunk végre ahhoz, hogy a kulcsszavak aloldalakhoz rendeljük hozzá. Első körben foglalkozzunk a már létező aloldalainkkal! Ezeket a Google Search Console Page listájából, vagy a domainünk site map-jéből nyerhetjük ki.

Határozzuk meg minden egyes URL esetén, hogy mi lesz a hozzá tartozó fő kulcsszó, és mik lesznek a szinonima ill. kiegészítő kulcsszavak, amiket felhasználunk hozzájuk. Ha ezzel megvagyunk, akkor nézzük meg, hogy maradt-e felhasználandó kulcsszavunk. Ha igen, akkor ezekre tervezzük meg, milyen új tartalmakat fogunk készíteni a jövőben!

Webshop SEO Esettanulmány

Stabil, ingyenes forgalom a Google-ből – hirdetési költségek nélkül. Így növeltük meg +130%-kal ügyfelünk organikus forgalmát.

Végszó

Ha most azt gondolod, hogy ez egy hatalmas munka, igazad van. De az elefántot sem egyben szoktuk lenyelni, hanem szépen felszeleteljük, és falatonként fogyasztjuk el. 

A folyamatos keresőoptimalizálási projektjeinkben a nulladik lépésben mindig a főkategóriák kulcsszókutatását készítjük csak el. Ez már ad egy jó rálátást az adott témára, illetve segít abba, hogy lássuk, a főkategóriák megfelelő kulcsszavakra vannak-e optimalizálva. 

Utána hónapról-hónapra, egy-egy főkategória vagy témakör mentén haladunk tovább. Az adott főkategóriára vagy témakörre elvégezzük a részletes kulcsszókutatást, és addig mélyítjük a kategória fát, amíg azt látjuk, vannak érdemi keresések. A kategóriák sorrendjét pedig az üzleti prioritásuk alapján állítjuk fel.

Javaslom, te is így haladj, kategóriáról kategóriára! Máskülönben egy hatalmas kásaheggyel találod szembe magad, amiről úgy érzed, képtelen vagy rajta átrágni magad. Ha pedig úgy érzed, nem tudsz egyedül megbirkózni a feladattal, keress minket bátran! Imádjuk kásahegyeken átrágni magunkat, és szebbnél-szebb kanalaink (módszertanunk és szoftverünk) van erre a feladatra.

Csernai Kata
Csernai Kata SEO szakember vagyok. Online vállalkozóknak segítek folyamatosan új érdeklődőket szállítani a keresőből, hirdetési költségek nélkül. Főként tartalmai SEO-val és a komplex projektek stratégiájának meghatározásával foglalkozom. Nem egy webes rendszerben hiszek, hanem abban, hogy szakértelemmel és kellő alapossággal minden rendszerben meg lehet találni a kihagyott lehetőségeket.

Keresés SEO tippek között

Kapcsolódjunk

INGYENES SEO TIPPEK

Nem küldünk kéretlen levélszemetet.
A legjobb SEO tippekért iratkozz fel a hírlevelünkre!

 

 

Ezek is érdekelhetnek

WEBSHOP SEO HÍRLEVÉL

 

Érthető és könnyen kivitelezhető SEO tippek látogatószám növeléshez

 

Trükkök, gyakorlati példák és valós ügyfélsztorik egyetlen cél érdekében, az organikus forgalomnövelésért. Mert az organikus látogató a jó legjobb látogató.