Akár webáruházad, akár szolgáltatói weboldalad van, annak struktúrája alapjaiban befolyásolja az oldal organikus teljesítményét – és így a konverziók számát is. Nem mindegy tehát, milyen logika mentén építed fel weboldaladat, pláne ha egy nagyméretű webáruházat üzemeltetsz, akár több millió URL-el.
Ebben a cikkben összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat a weboldal struktúrával kapcsolatban.
Mi az a webáruház / weboldal struktúra?
Angolul website architecture-nek vagy website structure-nek hívjuk a weboldal szerkezeti felépítését, avagy az egyes aloldalak közti hierarchikus (alá-fölé rendeltségi) kapcsolatot.
Típustól és céltól függően akár több millió aloldallal (URL-el) is rendelkezhet egy weboldal, ami megfelelő rendszer nélkül egy hatalmas káoszt alkotna. Ez nem csak a keresőmotorok, de a felhasználók szempontjából is kritikus.
A weboldal struktúra egyik legfontosabb alkotóeleme maga a kapcsolat, ami összeköti a különböző aloldalakat egymással. Ezt a kapcsolatot belső linkeknek hívjuk, amik összessége alkotja a belső linkstruktúrát.
A belső linkeknek hatalmas szerepük van a keresőoptimalizálásban:
- Segítenek a keresőmotoroknak felfedezni és indexelni a weboldal összes fontos aloldalát.
- Segítenek a felhasználóknak megtalálni azokat a tartalmakat, amiket keresnek.
- Képesek átadni a linkerőt, így közvetve erősíthetjük a weboldal különböző aloldalait a keresőben.
- Segítségükkel egyértelművé tehetjük a keresőmotoroknak, hogy mely aloldalak fontosabbak számunkra.
Weboldal felépítése: kezdd az alapokkal
Indíts kulcsszó kutatással
A keresőoptimalizálás alfája és omegája a kulcsszó kutatás. Természetesen a webáruház struktúra tervezését is érdemes ezzel kezdeni, hogy már a legelején olyan rendszert alkoss, ami igazodik a felhasználók keresési szokásaihoz.
“Nagyon fontos a sorrend: először kulcsszó kutatás, utána weboldal struktúra. Nem fordítva!”
A kulcsszó kutatás során azonosítani kell az eltérő keresési szándékkal bíró kulcsszavakat, ugyanis azok meghatározzák a tartalmak típusát:
- Információs kulcsszavak: többnyire blogbejegyzés vagy más szöveges aloldalak
- Kereskedelmi kulcsszavak: gyűjtő oldalak (kategória v. címke)
- Tranzakciós kulcsszavak: gyűjtő vagy termék/szolgáltatás oldalak
- Navigációs kulcsszavak: általában szöveges aloldalak
Webshop SEO Esettanulmány
Stabil, ingyenes forgalom a Google-ből – hirdetési költségek nélkül. Így növeltük meg +130%-kal ügyfelünk organikus forgalmát.
Ellenőrizd a versenytársaid
Elméleti szinten a kulcsszó kutatás is elegendő ahhoz, hogy egy jól működő, SEO- és felhasználóbarát weboldal struktúrát alkoss, de sosem árt ellenőrizni a versenytársakat, hogy ők miképp oldották meg ezt a feladatot.
Fontos, hogy ne másold, csak ellenőrizd őket! Előfordulhat, hogy a legnagyobb konkurenseid weboldalának logikai felépítése nem olyan erős, mint amilyennek elsőre gondolod.
A kutatásban segíthet az adott domain webhelytérképe (általában a valami.hu/sitemap.xml linken éred el) vagy a komolyabb SEO szoftverek “Site structure” elemző eszköze (Ahrefs, SEMrush). De már az is sokat segíthet, ha mezei felhasználóként végig böngészed a versenytársad weboldalát és a saját szemeddel méred fel a helyzetet.
Lapos vs. mély weboldal struktúra
Ezek a kifejezések a weboldalak “kattintási mélységére” vonatkoznak. Minél több kattintás szükséges a legalacsonyabb szintű aloldalak eléréséhez, annál mélyebb a weboldal struktúrája.
Minden esetben törekedni kell a lapos weboldal struktúra kialakításra, még akkor is, ha egy rendkívül összetett multi-product webáruházat üzemeltetsz.
Az ideális, ha legfeljebb 3-4 kattintás kell a legalacsonyabb szintű aloldalaid eléréséhez. Ez még a legnagyobb webáruházak esetében is elérhető, amennyiben logikusan építik fel a kategóriarendszert.
Milyen az ideális weboldal struktúra?
Az ideális weboldal struktúra megfelel az alábbi követelményeknek:
- Max. 3-4 kattintás kell ahhoz, hogy elérd a legalacsonyabb szintű aloldalaidat (lapos weboldal struktúra)
- Logikusan van felépítve, az összefüggő tartalmak egy csoportba vannak rendezve
- A fontosabb aloldalak kiemelt pozíciót kapnak a struktúrában
- Nincsenek árva aloldalak a struktúrában
- A struktúra minden eleme kulcsszóra optimalizált
- Nem szerepel benne kulcsszó kannibalizáció (azonos kulcsszót célzó aloldalak)
Ne szakmázd túl!
Fontos, hogy a weboldal felépítésének tervezésekor szorítsd háttérbe a szakértői éned.
Nyilvánvaló, hogy a weboldaladon kínált termékeknek/szolgáltatásoknak a szakértője vagy, vagy legalábbis jobban értesz hozzá, mint az átlagos felhasználó, aki a weboldaladra téved.
Szakemberként könnyű abba a hibába esni, hogy az egyes aloldalakat (pl. kategória oldalakat, szolgáltatás oldalakat) szakmai szempontok szerint építed fel ahelyett, hogy kulcsszavakra építenéd őket.
Íme egy webáruházas példa, ami jól szemlélteti ezt a szempontot.
Adott egy webshop, amiben különböző típusú és minőségű törölközőket kapni. Ha szakmai szempontok szerint építenéd fel a webáruházat, akkor a termékkategóriák valahogy így néznének ki:
- Törölközők
- Törölköző 200g/m2
- Törölköző 400g/m2
- Törölköző 500g/m2
Szakmai szemmel teljesen logikus ez a felépítés, hiszen tisztában vagy azzal, hogy a “2-4-500g/m2” a törölköző súlyára vonatkozik (ez határozza meg a minőségét). De közel sem biztos, hogy a vásárlóid tisztában vannak ezzel.
Ők jóval inkább hétköznapi szavakkal fogják a termékeidet keresni, amihez sokkal jobban illik egy ilyen kategóriafa:
- Törölközők
- Olcsó törölköző
- Minőségi törölköző
- Szállodai törölköző
De mégis honnan tudod, hogyan kell elnevezni a kategóriákat? – Természetesen a kulcsszó kutatásból! Jól látszik a különbség az egyes elnevezések havi átlagos keresési mennyisége között:
Figyelj a szinonimákra és a kapcsolódó kulcsszavakra
Nagyon fontos, hogy a kulcsszó kutatás során azonosítsd a szinonima és kapcsolódó kulcsszavakat is. Ha maradunk a törölközős témakörnél, jó példa a “törölköző” és “törülköző” elnevezés.
A magyar nyelv értelmező kéziszótára mindkét változatot elfogadhatónak tartja, mégis, melyiket érdemes használnod elsődlegesen és melyiket szinonimaként?
A SEMrush adatai szerint a “törölköző” írásmódra havonta átlagosan 4400 keresés zajlik, míg a “törülköző”-re mindössze 590. Mindezek mellett a kulcsszó keresési nehézsége is alacsonyabb a “törölköző” esetében. Így tehát egyértelmű, hogy a nagyobb keresésű változatot kell elsődlegesen célozni (pl. a kategória nevében), míg az alacsonyabb keresésűt érdemes szinonimaként használni (pl. kategória leírásban).
A kapcsolódó kulcsszavak a szinonimával ellentétben nem azonos jelentésű szavakat jelölnek, hanem szemantikailag összetartozó kifejezéseket.
Termékkörtől és termékmennyiségtől függően eltérhet, hogy a kapcsolódó kulcsszavakat szinonimaként használod (egy meglévő kategóriát dúsítasz vele) vagy egy külön kategóriát alkotsz belőle. Ez utóbbinál viszont kiemelten figyelni kell a kulcsszó kannibalizációra, illetve a termék átfedésekre!
Az alábbi képen jól látszik, hogy a “minőségi törölköző” kifejezéshez mennyi hasonló jelentésű, kapcsolódó kulcsszó tartozik.
Ez a kulcsszólista (“klaszter”) akár egyetlen kategóriához is tartozhat, amennyiben a termékeidet nem tudod szétválogatni külön “minőségi” és “szállodai” jelzővel (mert pl. csak 450g/m2 és 500g/m2 súlyú törölközőid vannak).
Ha viszont szakmailag külön tudod választani a termékeidet (pl. 400g-500g/m2 és 600-700g/m2 súly), akkor érdemes ebből a kulcsszó listából két kategóriát alkotni, és a maradék kulcsszót pedig elosztva, kategória leírásokban és meta leírásokban felhasználni.
Legyen logikus a weboldal struktúra és a belső linkhálózat
Egy erős belső linkhálózat segít a keresőmotoroknak eligazodni a fontos tartalmaid között, továbbá a felhasználókat is a releváns aloldalak felé navigálja.
Érdemes 1-1 témakört minél alaposabban körbejárni – vagyis tartalmat kínálni a navigációs, információs, kereskedelmi és tranzakciós célú keresésekre is. Ezeket a tartalmakat pedig javasolt összekötni belső linkekkel.
Ebben megint a kulcsszó kutatás lesz a segítségedre, ahol beazonosíthatod ezeket a kulcsszó csoportokat.
Legyen a kiinduló kulcsszó a “porszívó” – ezek a kulcsszavak biztos előkerülnek:
- vezeték nélküli porszívó
- ipari porszívó
- vizes porszívó
- legjobb porszívó
- miért sípol a porszívó
- karcher wd3 porszívó
Íme egy példa a rossz belső linkhálózatra:
Ez pedig egy példa a jó belső linkhálózatra:
Fontos, hogy a belső linkeket ne céltalanul használd. Ha a weboldaladon több témát is érintesz (ami elég valószínű), ne linkelj mindent keresztül-kasul, próbáld az azonos témájú tartalmakat összekötni egymással – ezt nevezzük pókhálószerű felépítésnek. Az egymástól teljesen különböző témaköröket lehetőleg ne linkeld össze.
Legyen logikus a menürendszered
A navigációs menüre nincsen bevált recept. Minden weboldalon és webáruházban más-más menürendszer működik jól, igazodva a célközönség igényeihez. Ez a téma félig-meddig már UX design, emiatt részleteiben nem mennénk bele. Ezt a munkát a nagyobb projekteknél általában a SEO szakember és a UX designer közösen végzik el.
Néhány fontos dolog, amit érdemes itt megemlíteni:
- Használhatsz többszintes menüt. Pl. elsődleges menüben a szolgáltatásaid/kategóriáid láthatók, míg a másodlagos menüben az egyéb tartalmak (pl. Rólunk oldal, Kapcsolat, stb.)
- Válogasd meg, mi kerül ki a navigációs menübe. Ha sok elemet tennél bele, használj legördülő menüt
- Nagy weboldalaknál használhatsz horizontális és vertikális menürendszert egyszerre is
- Mobilon használj hamburger menüt, de annak tartalma mindig igazodjon az asztali menühöz
- Használd aktívan a láblécet! Az alacsonyabb prioritású aloldalakat nyugodtan jelenítsd meg a footerben a felső menüsáv helyett
Íme egy példa webáruház, ahol a két szintes horizontális menü mellett vertikális menü is elérhető:
Figyelj a technikai SEO tényezőkre
A weboldal struktúra kialakításánál a technikai SEO éppoly fontos, mint a tartalmaid optimalizálása. Összegyűjtöttük a legfontosabb technikai tényezőket, amire érdemes odafigyelni.
Sitemap (Webhelytérkép)
Az XML sitemap feladata összegyűjteni az oldaladon található összes fontos URL-t, képet, videót és egyéb fájlokat, hogy ezzel megkönnyítse a Google dolgát a webhely feltérképezésekor. Fontos, hogy a sitemap a Google Search Console-ba is kerüljön beküldésre, ugyanis csak így garantálható, hogy a keresőrobotok egyáltalán bejárják azt. Javasolt a valami.hu/sitemap.xml URL-en elehelyezni az XML sitemap-et.
A HTML sitemap ezzel ellentétben a felhasználóknak szól. Ha nagy weboldalad/webáruházad van, javasolt az XML sitemap mellett egy HTML webhelytérképet is készítened (és naprakészen tartanod) annak érdekében, hogy a felhasználók minél egyszerűbben megtalálják a keresett aloldalt.
Az Apple például ilyen HTML webhelytérképet használ:
Keresőbarát URL struktúra
A weboldal struktúra mellett fordíts nagy figyelmet a keresőbarát URL struktúrára is.
Mindig használj rövid, leíró URL-eket, amelyben megtalálható az adott aloldal elsődlegesen célzott kulcsszava. Használd az URL-eket következetesen, pl. ha valahol a teljes elérési utat jelenítetted meg az URL-ben, akkor a teljes weboldalon ezt az elvet kövesd.
Ha már egy működő weboldalad van, óvatosan bánj az URL-ek átírásával! Amennyiben a módosított URL-ekre nem állítasz be megfelelő átirányításokat, a weboldalad teljes organikus forgalma elveszhet!
Webshop SEO Esettanulmány
Stabil, ingyenes forgalom a Google-ből – hirdetési költségek nélkül. Így növeltük meg +130%-kal ügyfelünk organikus forgalmát.
Morzsamenü (breadcrumb)
Ha nagy weboldalt/webáruházat üzemeltetsz, ne felejtsd el beállítani a morzsamenüt (angolul: breadcrumb). Ez segít eligazodni a weboldaladon a Google keresőrobotjainak és a felhasználóknak is, főleg ha a látogató valamilyen hierarchiailag mélyen található aloldalon landolt.
Nem feltétlenül kell mindegyik aloldalon használnod, de a kategória oldalakon, termékoldalakon és blogbejegyzéseknél mindenképp ajánlott.
A Decathlon például így oldotta meg a morzsamenüt a webshopjában:
Végszó
A weboldal struktúra tervezés egy igen komoly, sok időt és energiát igénylő feladat. A keresőoptimalizálás egyik fontos része, amely figyelembe veszi a Google és a felhasználók igényeit is.
Javasolt már a weboldal / webáruház tervezésekor szakértő segítséget kérni, hogy ne utólag kelljen felborítani a weboldalad addig jónak gondolt felépítését.
A feladat önállóan is elvégezhető, de ha bizonytalan vagy, érdemes felvenni a kapcsolatot egy tapasztalt SEO ügynökséggel.